گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

لزوم تفکیک میان ارزش آفرینی اجتماعی و برطرف کردن مشکلات اجتماعی مرا به نوشتن این مطلب ترغیب کرد. در برخی تعاریف ارائه شده از کارآفرینی اجتماعی به لزوم خلق ارزش برای جامعه اشاره شده است که با برطرف کردن مشکلات اجتماعی متفاوت است. کارآفرینی اجتماعی، نوعی از کارآفرینی است که از طریق حل مشکلات اجتماعی، ارزش آفرینی می کند. هر چند در مورد تعریف کارآفرینی و به تبع آن، تعریف کارآفرینی اجتماعی در ادبیات علمی دنیا اتفاق نظر وجود ندارد. خروجی کارآفرینی محصول یا خدمتی برای تمام یا بخشی از جامعه خواهد بود.

محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده که خروجی فرآیندهای کارآفرینانه است تنها زمانی موفق خواهد بود که برای مشتریان مورد هدف، ارزش ایجاد کند یعنی مزایای حاصل از آن محصول یا خدمت بیش از هزینه ای باشد که برای آن پرداخت می کنند بنابراین خلق ارزش برای جامعه ای که هدف فرآیندهای کارآفرینانه هستند اولین اصل موفقیت در کارآفرینی است؛ ولی این خلق ارزش الزاما در راستای برطرف کردن مشکلات اجتماعی نظیر: فقر، بیکاری، اعتیاد، آلودگی هوا، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، معضلات فرهنگی، انحرافات اخلاقی و ... نیست؛ به عنوان مثال تولید نوشیدنی X ممکن است هیچ یک از مشکلات حاد اجتماعی موجود را برطرف نکند ولی چون برای جامعه مورد هدف خود، ارزش ایجاد می کند، به خوبی فروش می رود.

بنابراین باید میان این دو مفهوم " ارزش آفرینی اجتماعی " و " برطرف کردن مشکلات اجتماعی " تفاوت قائل شویم. به نظر می رسد برطرف کردن مشکلات اجتماعی، خلق ارزش اجتماعی را درون خود دارد در حالیکه برعکس آن صادق نیست و الزاما هر خلق ارزش اجتماعی در راستای برطرف کردن مشکلات اجتماعی نیست.

  • رضا طبیب زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی