گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

نهمین نشست از سلسله نشست‌های "توسعه محلی در ایران" با عنوان پیامدهای اجتماعی و محیط­زیستی توسعه محلی و گردشگری بر جوامع محلی توسط پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، با حضور چهار تن از فعالین حوزه گردشگری (خانم­‌ها فاضل و امیری ‌و همچنین آقایان مغازه­‌ای و خیراندیش)‌ در روز 18 اسفند 1395 برگزار گردید.



در ابتدای این نشست خانم فاضل (‌محقق و طراح الگوی جامعه بنیاد عشایر در تیره هیبتلو) رویکرد الگوی جامعه بنیاد را تشریح و در خصوص ضرورت ایجاد این الگو دو نکته مهم را این‌گونه ابراز داشتند که اول، در گذشته برنامه­‌های توسعه بر اساس دستوری یا دولتی کلان ارائه می­‌شده و دوم، در توسعه مخصوصا در کشورهایی مانند کشور ایران، ‌بیشتر به بحث اقتصادی هر چیز توجه شده و به همین دلیل جنبه­‌های منفی توسعه (‌اجتماعی،‌فرهنگی و زیست محیطی) را سعی نادیده گرفته می­شود.

در ادامه نشست خانم شیما امیری "‌نماینده تیره هیبتلو از عشایر قشقایی" اضافه کردند که عشایر یک طایفه است و اصلا شباهتی به اقامتگاه­‌های گردشگری روستایی که افراد به دلیل جغرافیا کنار هم جمع شده­‌اند، ندارد. عشایر یک طایفه هستند و بافت جامعه با سایر بافت­‌های اجتماعی متفاوت است. امیری در ادامه به پاره‌­ایی از مشکلات این حوزه از جمله عدم مدیریت افراد بومی در منطقه، کمبود تسهیل‌گر توانا‌، مشکلات تامین بودجه و نحوه تخصیص آن بخصوص در گردشگری و نبود شاخص­‌های بومی اشاره کردند.

آقای خیراندیش نیز با بیان توضیحاتی در خصوص توریسم کشاورزی (آگروتوریسم) اضافه کردند که در کشورهای اروپایی مانند سوئیس از گردشگری برای احیا و نجات کشاورزی استفاده شده که طرح بسیار موفقی نیز بوده است (احیای 2000 روستا در یک دهه). از نظر ایشان گردشگری خوب باید بتواند مفاهیم اساسی اکولوژی جامعه مورد نظر را آموزش و ارتقا بدهد.

در انتها جناب آقای مغازه­‌ای نیز بیان داشتند که تا زمانی برنامه‌­ریزان و فعالان اقتصادی و سیاسی کشور ما به چرایی و ارزش و بهای توسعه محلی پی نبرند، چیزی به نام توسعه محلی اتفاق نخواهد افتاد و گردشگری محلی هم که یکی از نمودها و نمادهای توسعه محلی است، به سرانجام نخواهد رسید.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص می­توانید اینجا را کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی