گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

یکی از مهمترین مسائل اجتماعی برای کاهش پایدار مصرف آب در بخش کشاورزی، تغییر نگرش جامعه بهره بردار از آب نسبت به نا محدود بودن آن و لزوم توجه به سایر نیازهای انسانی و محیط زیست کل حوضه است. اما به نظر می رسد ساخت سازه ها در بستر نهادی کنونی کشور تاثیر ذهنی متفاوتی داشته و نگرشی دیگر را به جامعه القا کرده است.

همزمان با ساخت سدها، شبکه ها و تونل های انتقال آب این نوید توسط مسئولین به کشاورزان داده شده است، که سازه های جدید مشکل دسترسی پایدار آنها به آب را حل کرده اند. از جنبه دیگر، پیش از ایجاد این زیرساخت ها، کشاورزان خود را با شرایطی مانند سال های خشک و سایر محدودیت های منابع آب تطبیق می داده اند و با پذیرش این موضوع آب محدودتری را استفاده می کرده اند. اما نگرش جدید مبنی بر تامین آب کافی برای مردمی که در طول تاریخ به آب چشم دوخته تا بتوانند حداکثر بهره را از آن بگیرد، به معنی مهیا شدن شرایط گسترش کشاورزی بدون حساب و کتاب، ناشی از انتظار تامین آب کافی بوده است.

به همین جهت معمولا دیده می شود بر خلاف شعارها و خواسته های مسئولین، سازه هایی که برای افزایش راندمان آبیاری و یا تامین آب مورد نیاز شرب و محیط زیست انجام شده است، اتفاقا مصرف آب کشاورزی را به شدت افزایش داده است.

به طور خاص تجارب موجود در برخی از پروژه های انتقال آب بین حوضه ای، که با شعار تامین مصارف غیر کشاورزی انجام شده است، اتفاقا مصرف آب کشاورزی را به شدت و حتی بیشتر از آب منتقل شده افزایش داده است. همچنین بسیاری از سدها و شبکه های آبیاری و زهکشی به جای آنکه تاثیراتی مطلوب در جهت اصلاح روش های آبیاری و بهینه سازی مصرف آب داشته باشند، باعث تغییر رفتار کشاورز در افزایش مصرف آب برای کشت محصولات پر آب بر و یا افزایش سطح زیر کشت شده اند.

عدم توجه به ملزومات اجرای این سازه ها، مخصوصا مولفه های فرهنگی و اجتماعی، مشکلاتی که سازه ها با هدف رفع آن ایجاد شده اند را بزرگتر و گسترده تر گردانیده است، به گونه ای که راه های اصلاح این مشکلات در آینده را بسیار پیچیده تر کرده است. خشک شدن بخش وسیعی از دریاچه ارومیه و پیچیدگی های زیاد احیای آن مثالی از این مساله است.

البته نظر بنده این نیست که سازه های آبی ذاتا مضر بوده و یا نباید در کشور اجرا می شده اند، بلکه این سوال را دارم که در صورتی که مطالب گفته شده مورد تایید است، در بستر نهادی کنونی چگونه باید در سازه های جدید و حتی سازه هایی که در گذشته اجرا شده اند، رفتار جامعه بهره بردار را به سمت پایداری و درک محدود بودن منابع آب سوق داد؟ مخصوصا با توجه به اینکه ماموریت مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه، کاهش پایدار مصرف آب در بخش کشاورزی است، چه تضمینی وجود دارد که تونل های انتقال آب از خارج حوضه، سدها و شبکه های آبیاری و زهکشی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با بودجه ستاد احیا در حال انجام است، منجر به تبعات مذکور نمی شوند؟

یکی از جواب های کلیشه ای که معمولا توسط مسئولین در مواجهه با پرسش های بالا داده می شود این است که پروژه های گذشته در اجرا و بهره برداری مشکلاتی داشته اند و یا مسئولین مرتبط در گذشته دغدغه، آگاهی و پیگیری لازم برای به انحراف نرفتن را نداشته اند. در این زمینه سوال من این است که ما تحت چه فرایندی از گذشته درس گرفته ایم، این درس ها چگونه منجر به تغییراتی در رویکردهای ما شده است و در نهایت مگر چه نمودی از اصلاح رویه مسئولین محلی و رفتار کشاورزان بومی دیده ایم که انتظار موفقیت پروژه های جدید را داریم؟

نظرات (۱)

سلام
مطلب را مطالعه کردم و برایم جذاب بود
به نظر می رسد که اجرای برخی از پروژه های سازه ای، فنی و مهندسی ضروری بوده است ولی در عین حال باید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز صورت بگیرد که ذینفعان به درستی متوجه شوند که اقدامات فنی و مهندسی نباید منجر به برداشت و رفتار نادرست از طرف آنها شود.

از مطالب خوبتون ممنونم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی