رادار نوآوری
بسم الله الرحمن الرحیم
رادار نوآوری ابزاری است که توسط محققان Kellogg School of Management توسعه
یافت. رادار دیدی 360 درجه درباره نوآوری
جاری در شرکت و جایگاه استراتژی می دهد. رادار
نوآوری 4 بعد اصلی کسب و کار را پوشش می دهد. این 4 بعد عبارتند از:
-1 چیزی را که شرکت می سازد (what)
-2 مشتریانی که خدمت رسانی می شوند (who)
-3 فرایند های به کار گرفته شده (how)
-4 نقاطی از بازار که محصول یا خدمت به آن ارائه می شود (where)
بین این 4 بعد اصلی 8 بعد فرعی دیگر قرار می گیرند؛ بنابراین در مجموع رادار نوآوری شامل 12 بعد که در ذیل به اختصار شرح داده شده است؛ است.
1. محصولات و خدمات شرکت: نوآوری در این ابعاد نیاز به ایجاد محصولات جدید و خدماتی که از نظر مشتریان با ارزش هستند دارد. به عنوان مثال شرکت پراکتر گمبل با نوآوری در این بخش، در سال 2001 جزء پرفروش ترین مسواک های برقی شد و در سال 2002 نیز به خاطر طراحی باطری های یکبار مصرف شهرت پیدا کرد.
2. پلتفرم : آن چیزی است که در تولیدات ما مشترک است و در واقع چارچوب محصولات ما را شکل می دهد. مثلا در یک رستوران که 80 نوع غذا با برنج تولید می کند، برنج پلتفرم است. نوآوری در این بخش خیلی حیاتی و مهم به نظر می رسد. در مثال گفته شده اگر ایده ای بتواند برنج ارائه شده را بهبود ببخشد تحولی در کلیه غذاها داده خواهد شد. در مثالی دیگر می توان به صنعت فرآوری خرما اشاره کرد که پلتفرم آن خرماست و نوآوری در بهبود آن می تواند نتیجه فوق العاده ای در خروجی شرکت داشته باشد.
3. راه حل به مشتری: در این بخش در واقع نوآوری ما در پیشنهاد و راه حلی است که ما برای حل مشکل مشتری به او پیشنهاد می کنیم. مثال صنعت فرآوری خرما را در نظر بگیرید. مسئله موجود در جامعه شایع شدن بیماری دیابت است که مصرف بی رویه قند و شکر و شیرینی های مصنوعی یکی از دلایل مهم آن است. راه حلی که این صنعت می تواند در پاسخ به این مشکل ارائه دهد حبه های خرما، قند خرما و سایر محصولات طبیعی از خرماست که قند طبیعی است و از بیماری دیابت جلوگیری می کند.
4. مشتریان: افراد یا سازمان هایی هستند که یک شرکت محصولات وخدماتی را برای برآوردن نیازهای خاص آن ها ارائه میدهد.با استفاده از نوآوری در این بعد، شرکت میتواند مشتری جدید را کشف کند و یا نیاز های برآورده نشده مشتری را کشف و برطرف نماید. مثلا یک شرکت فرآوری خرما می تواند قشر ورزشکار را با ارائه مصولاتی مغذی به عنوان مشتری جدید خود انتخاب کند.
5. تجربه مشتری: این ابعاد شامل همه ی چیزهای می شود که یک مشتری می بیند، می شنود، احساس می کند و در واقع تجربه تعامل با شرکت در تمام لحظات است. برای نوآوری در این ابعاد، شرکت نیاز به تجدید نظر در مورد رابطه بین سازمان و مشتریان دارد.
مثلا شرکت طراحی جهانی IDEO که مقر آن کالیفرنیا است از طریق ایجاد اتاق انتظار، ایجاد لابی با فضایی روشن تر و بزرگتر و پرده برای حفظ حریم خصوصی به ایجاد تجربه خوب در مشتری کمک می کند.
6. تسخیر ارزش : اشاره به مکانیزمی دارد که یک شرکت با استفاده از پس گرفتن ارزش آن را ایجاد می کند. شرکت با نوآوری در این بعد، می تواند جریان درآمد و سیستم های قیمت گذاری جدید را توسعه دهد. در واقع این بعد ایجاد درآمد از محل ارزش تولید شده است.
7. فرآیندها: به عنوان یک پیکر بندی در فعالیت های کسب و کار و در عملیات داخلی استفاده می شود شرکت برای نوآوری در این بعد، می تواند فرآیندهای خود را برای بهره وری بیشتر ،کیفیت بالاتر یا زمان چرخه سریعتر طراحی کند .
8. سازماندهی : روشی است که در آن شرکت مشارکت و نقش ها و مسئولیت های کارکنان خود را می سازد .نوآوری سازمانی اغلب شامل بازاندیشی دامنه فعالیت ها و همچنین تعریف دوباره نقش ها، مسئولیت ها است و این عمل خود مشوق واحدهای کسب و کار مختلف و افراد می باشد.
9. زنجیره تامین: زنجیره تامین دنباله ای از فعالیت و عواملی هست که باعث می شود کالاها، خدمات و اطلاعات از منبع حرکت و منجر به تحویل محصولات و خدمات میشود .برای نوآوری در این بعد، یک شرکت می تواند جریان اطلاعات را از طریق زنجیره عرضه، تغییر ساختار آن و یا افزایش همکاری شرکت کنندگان در آن ساده کند.
10. مکان فروش: ایجاد کانالهای توزیع جدید و یا حضورهای نوآورانه شامل مکان هایی است که محصولات در آن توسط مشتری خریداری می شوند یا مورد استفاده قرار میگیرند. نوآوری در این بعد شامل ایجاد نکات جدید از حضور خلاق یا با استفاده از امکانات موجود می باشد.
11. شبکه : محصولات و خدمات یک شرکت از طریق یک شبکه به مشتریان متصل می شود که می تواند گاهی اوقات به بخشی از مزیت رقابتی شرکت تبدیل شود. نوآوری در این بعد شبکه ای است که ارزش پیشنهادی شرکت را ارائه دهد.
در این بعد، نوآوری شامل پیشرفت و توسعه شبکه ای است که ارزش کلیه ارائه ها و عرضه های یک شرکت را افزایش
12. برند: عبارت است از نمادها، کلمات یا علائمی که از طریق آن یک شرکت با مشتریان ارتباط برقرار می کند نوآوری در این بعد باعث میشود که شرکت نام تجاری خود را با استفاده از روش های خلاق گسترش می دهد.