گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

جامعه امروز هر لحظه آبستن مسائل و پدیده های اجتماعی عدیده ای است که به صورت مستمر در حال تغییر، تنوع و پیچیدگی بیشتری هستند؛ مسائل و موضوعاتی همچون فقر و محرومیت، بزه، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، حاشیه نشینی، کم­ توانان جسمی و حرکتی و .... که اتفاقاً در برنامه ­های توسعه منطقه­ ای ابعاد درهم‌تنیده ایشان، در کنار سایر عوامل، چالش برانگیزتر است.

این در حالی است که تجربه نشان داده در مواجهه با مسائل اجتماعی، برنامه های دولتی و حاکمیتی همواره با چالش و نارسایی همراه بوده و در این بخش حضور و نقش ­آفرینی نوآوران اجتماعی، گریزناپذیر است. منظور ما از «نوآور اجتماعی» فردی است که با تغییر و تعدیل ساختارها و پارادایم­های موجود، برای مواجهه با مسائل پیچیده اجتماعی بهینه ­ترین راهکار ممکن را به صورت مشارکتی و در تعامل با جامعه توسعه می ­دهد؛ و این خود نکته­ ای اساسی است که خلأ آن در نظام آموزشی کشور کاملاً محسوس است. به عبارت بهتر می­ توان ادعا داشت که سیستم آموزشی ما تا حد زیادی نسبت به مسائل و موضوعات اجتماعی روز جامعه بیگانه بوده و بالتبع به هیچ عنوان در آن رهبر/ نوآور اجتماعی تربیت نمی ­شود. البته لازم به تذکر است که در تعریف ما، رهبر یا نوآور اجتماعی لزوماً یک جایگاه در راس هرم ­های سازمانی نبوده و قابلیت­ های وی، فارغ از جایگاه و مسئولیت حقوقی ایشان، در «جریان سازی اجتماعی»، «نوآوری و خلق ارزش» و «ارتقای مشارکت محور اثربخشی خدمات اجتماعی» تبلور می یابد.

هر روز اسناد طرح و برنامه، سیاست ها و راهبردهای متعدد و متنوعی در سازمان ها، نهادها و موسسات مردمی و حاکمیتی، در راستای پاسخگویی به نظام مسائل توسعه­ ای کشور ترسیم و تدوین می ­شود؛ غافل از آنکه اثربخشی هر چه بهتر این برنامه ها اولاً منوط به درک صحیح و به موقع نیازهای جامعه بهره بردار و ثانیاً مشروط بر کارآمدی دست اندرکاران اجرای آنهاست؛ یا به بیان ساده­ تر:" سرمایه انسانی" و این چالشی است که روز به روز بر عمق و حساسیت آن افزوده می­ شود.

مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا برنامه ­ای غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرتجاری است که به همت پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف از سال 1394 پا به عرصه حضور نهاده و ماموریت خود را "فعالسازی ظرفیت نخبگانی بالقوه کشور برای مواجهه با مسائل پیچیده اجتماعی" قرار داده است. برای این منظور مبتنی بر آخرین استانداردها و دستاوردهای دانشگاه ­های نسل چهارم، دو دسته خدمات "ارتقای مهارت های فردی و مدیریتی" و "توسعه شبکه ارتباطات­ حرفه­ ای" فعالان اجتماعی کشور، در دستور کار روشنا قرار گرفته­ است. از مهمترین اصول حاکم بر پلتفرم روشنا می­ توان به موارد ذیل اشاره داشت:

1.       تاکید بر مهارت ­های عمومی مبتنی بر نیازسنجی میدانی

2.       پیروی از اصل پارتو در صورت­ بندی استاندارد آموزشی (تمرکز بر مباحث کلیدی در آموزش)

3.       اتخاذ رویکرد TOT در شبکه ­سازی عمودی

4.       مسئله­ یابی و مسئله ­محوری ملی و محلی

5.       اجتماع سازی و اجتماع محوری (COP)

اگرچه برخی از صاحب نظران قائل به ذاتی بودن مهارت­ های رهبری هستند؛ لیکن روشنا با رویکرد Internship و آموزش تجربه - محور سعی در ارتقای مهارت های حرفه ای و مورد نیاز رهبران اجتماعی دارد. از جمله مهارت های مورد نظر در این بخش می توان به ارتباطات اجتماعی، تفکر طراحانه، تامین و مدیریت منابع مالی، مدیریت سازمان های اجتماعی و سیاستگذاری و سیاست پژوهی اجتماعی اشاره داشت.




زمینه‌ی محوری برنامه آموزشی روشنا در سال نخست فعالیت (96-97) «توسعه پایدار محلی» است. بنابراین در سال جاری حداقل 70 درصد شرکت کنندگان را فعالین عرصه توسعه محلی تشکیل می دهند که از بیش از 15 استان کشور گرد هم آمده اند. علاوه بر این آموزه ­های مدرسه نیز در این مقطع تا حد قابل قبولی متناسب با حوزه توسعه محلی خصوصی سازی شده است.



در مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا فعالین/کارآفرینان اجتماعی دارای حداقل 3 سال سابقه تجربی، مبتنی بر مدل شایستگی مدرسه، پذیرش شده و طی برنامه ­ای یکساله در محیطی کاملاً حرفه­ ای و تعاملی با سایر هم پیشگان خود در سایر مناطق آشنا شده؛ به رشد و تعالی یکدیگر کمک می­ کنند و نهایتاً در کنار هم شبکه ارتباطات حرفه­ ای خود را توسعه می­ دهند. بنابراین خروجی مورد انتظار در برنامه یکساله روشنا استخری از استعدادهای شکوفا شده در عرصه­ های مختلف خدمات اجتماعی است که هر یک می توانند سکّان­دار مجموعه / جریانی اثرگذار در سطح جامعه باشند. این افراد با تسهیلگری روشنا یا در یکی از نهادهای توسعه ­ای کشور جذب و بکارگیری می­ شوند؛ یا با دغدغه­ ای اجتماعی و به صورت خودجوش جریانی مردمی را هدایت و راهبری خواهند نمود.



در نیمه دوم سال 1396 سه اردوی هم ­آموزی روشنا با حضور بیش از 40 نفر از کارآفرینان اجتماعی سراسر کشور –که عمدتاً در عرصه توسعه پایدار محلی مشغول به فعالیت می باشند.- با عناوین "تکنیک های سخنوری"، "مهارت های گفتگو، مذاکره و متقاعدسازی" و نهایتاً "تفکر طراحانه" برگزار شد. البته همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، برنامه آموزشی روشنا برنامه ­ای یکساله بوده و شرکت کنندگان فعلی روشنا تا یک سال آینده با فواصل زمانی یکماهه در قالب اردوهای هم آموزی گرد هم جمع شده و در هر اردو به تمرین یکی از سرفصل های کاری و حرفه ای خود خواهند پرداخت.



برای شرکت در برنامه­ های هم آموزی روشنا کافی است که به سایت مدرسه به نشانی WWW.Roshana-school.ir مراجعه کرده و ضمن مطالعه جزییات برنامه ­ها، ثبت نام نمایید. دوستان ما در کمیته ارزیابی روشنا اطلاعات ثبت شده شما را بررسی کرده و در اسرع وقت نتیجه پذیرش را اعلام خواهند نمود.


هادی فلاحی - مدیر اجرایی مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی