گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

در گلباف به دنبال چه هستیم؟

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۸ ب.ظ

همانطور که در مطالب گذشته گفته شد، پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف به عنوان بازوی علمی-پژوهشی شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت از مرداد سال 1395 در پروژه توسعه پایدار گلباف مشارکت دارد.(شما می توانید جزئیات ابتدایی شروع پروژه را در اینجا مرور کنید.)            


اگر بخواهیم فعالیت های انجام شده را در چند حوزه دسته ­بندی کنیم  می‌توانیم آن ها را در 3  فرآیند زیر ببینیم:       
فعالیت های اقتصادی، فعالیت های فرهنگی-اجتماعی و شناخت مشارکتی منطقه   

   

اقدامات اقتصادی
در ابتدای کار که وارد منطقه گلباف شدیم این نیاز ضروری به نظر می رسید که در کنار مطالعات شناختی به یکسری کار اقتصادی و فرهنگی اجتماعی نیز پرداخته شود. دلیل این موضوع نیز این بود که طولانی شدن فاز مطالعات شناختی منجر به کمرنگ شدن امید جامعه محلی به نوع مداخله ما در منطقه می شد.

شکل گیری کانون های کار و زندگی     
در شروع کار و در حوزه اقتصادی سعی شد با توجه به ظرفیت های موجود از بازارهای در دسترس و منابع  موجود اعضای شبکه (بانک قرض الحسنه رسالت، گروه توسعه کارآفرینی ثمین و  انجمن حامیان قرض الحسنه رسالت) کانون های کار و زندگی در حوزه های مختلف از جمله کانون بسته بندی سبزیجات و گیاهان دارویی، مصنوعات چرم، برق و الکترونیک، مبل و قالی، نان و شیرینی و پوشاک در گلباف شکل بگیرند. در حال حاضر قریب به 150 نفر در این کانون ها مشغول به فعالیت شده ­اند.


اقدامات فرهنگی-اجتماعی

اگر بخواهیم با عینک توسعه پایدار به مسائل نگاه کنیم نمیتوانیم مداخله خود در یک منطقه را تنها در حوزه اقتصادی محدود کنیم و مشخصا باید ابعاد دیگری همچون ابعاد فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی را نیز مورد توجه کافی قرار دهیم.

شاید اگر بخواهیم اهمیت مداخله در این حوزه را در چند کلمه خلاصه کنیم، جلب مشارکت عمومی، بسیج و هم افزایی، تقویت روحیه خودباوری، تلاش و امید در میان مردم و  به ویژه جوانان، ترویج و آموزش مفاهیم توسعه پایدار و کارآفرینی اجتماعی، شناسایی استعدادهای محلی و هدایت ظرفیتها در جهت توسعه پایدار و شاید از همه مهمتر هم سو و نزدیک کردن اذهان ذینفعان موارد مناسبی برای نشان دادن آن دارند.

در راستای پرداختن به این دغدغه ها، پژوهشکده اقدام به طراحی برنامه ها و ابزارهایی نموده است که می توانند به اهداف فرهنگی-اجتماعی توسعه پایدار منطقه ای کمک کنند. از رهگذر این برنامه ها، استعدادهای محلی شناسایی می شوند و در جهت توسعه مهارت‌ها و توان‌افزایی ایشان برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. برای مثال در مورد گلباف، پویش مردمی «گلباف من» محوریت برنامه های فرهنگی-اجتماعی شبکه را بر عهده داشت که برای رسیدن به اهداف خود مجموعه متنوعی از اقدامات اجتماعی را طراحی کرده است که در کانال تلگرامی @golbafeman و نیز وبسایت www.golbafeman.ir قابل دسترسی می‌باشد.

به طور کلی پژوهشکده برای ایفای این جنبه از نقش خود، اقدامات زیر را به انجام می رساند:

ü        طراحی مفهومی پویش فرهنگی-اجتماعی

ü        طراحی مفهومی رویدادهایی با محوریت مشارکت عمومی و بالا بردن نشاط همچون درختکاری، پاکسازی و ...

ü        طراحی مفهومی مسابقات و جشنواره های متنوع با هدف جلب مشارکت عمومی، تفکر مردم نسبت به مسائل منطقه خود، تقویت امید و ...

ü        برگزاری کارگاه های آموزشی با محورهایی همچون توسعه پایدار، کارآفرینی اجتماعی، نوآوری اجتماعی و ...

ü        طراحی مفهومی نشست های هم اندیشی جوانان در جهت هم فکری برای حل مسائل، همه جانبه نگری به مسائل و بالا بردن حس اعتماد بنفس در آن ها

ü        طراحی مفهومی نشست های هم‌اندیشی درباره وضعیت مزیت های رقابتی منطقه با حضور کارشناسان و فعالین اقتصادی و اجتماعی

ü      طراحی مفهومی رویدادهای مختص مدارس و دانشگاه‌ها(مسابقات علمی، اردوهای علمی-فرهنگی، کلاس‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی ویژه معلمان و ...) و کودکان (کتاب داستان، مسابقه و ...) برای کمک به تغییر نگرش دانش‌آموزان راجع به خود و آینده شهرشان و همچنین بالا بردن خود باوری و اعتماد بنفس در آنها









شنشناخت مشارکتی منطقه

بدون تردید کمک به توسعه همه جانبه یک منطقه بدون شناخت کافی از جوانب مختلف آن امکان پذیر نخواهد بود. همچنین این شناخت باید به گونه ای باشد که تمام افرادی که در توسعه منطقه نقش ایفا می کنند به درک مشترکی از مسائل موجود منطقه برسند تا بتوانند برای حل آن ها با هم مشارکت داشته باشند. به عبارتی هدف از شناخت مشارکتی منطقه این است که ذینفعان کلیدی منطقه به شناخت همه جانبه و درستی از مسائل برسند و بتوانند مسائل خود را اولویت بندی کنند.

این فرایند هم زمان با دو فرایند قبلی در منطقه آغاز گردیده است. در این مسیر نیز بدنبال آن هستیم که حین این فرایند از جوان های بومی که مستعد و علاقه مند کارهای پژوهشی هستند به همکاری گرفته شوند تا بتوان از این فرصت نیز برای توان افزایی آن ها استفاده کرد.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی