برگزاری سه اردوی همآموزی مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا در نیمه دوم سال 1396
جامعه امروز هر لحظه آبستن مسائل و پدیده های اجتماعی عدیده ای است که به صورت مستمر در حال تغییر، تنوع و پیچیدگی بیشتری هستند؛ مسائل و موضوعاتی همچون فقر و محرومیت، بزه، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، حاشیه نشینی، کم توانان جسمی و حرکتی و .... که اتفاقاً در برنامه های توسعه منطقه ای ابعاد درهمتنیده ایشان، در کنار سایر عوامل، چالش برانگیزتر است.
این در حالی است که تجربه نشان داده در مواجهه با مسائل اجتماعی، برنامه های دولتی و حاکمیتی همواره با چالش و نارسایی همراه بوده و در این بخش حضور و نقش آفرینی نوآوران اجتماعی، گریزناپذیر است. منظور ما از «نوآور اجتماعی» فردی است که با تغییر و تعدیل ساختارها و پارادایمهای موجود، برای مواجهه با مسائل پیچیده اجتماعی بهینه ترین راهکار ممکن را به صورت مشارکتی و در تعامل با جامعه توسعه می دهد؛ و این خود نکته ای اساسی است که خلأ آن در نظام آموزشی کشور کاملاً محسوس است. به عبارت بهتر می توان ادعا داشت که سیستم آموزشی ما تا حد زیادی نسبت به مسائل و موضوعات اجتماعی روز جامعه بیگانه بوده و بالتبع به هیچ عنوان در آن رهبر/ نوآور اجتماعی تربیت نمی شود. البته لازم به تذکر است که در تعریف ما، رهبر یا نوآور اجتماعی لزوماً یک جایگاه در راس هرم های سازمانی نبوده و قابلیت های وی، فارغ از جایگاه و مسئولیت حقوقی ایشان، در «جریان سازی اجتماعی»، «نوآوری و خلق ارزش» و «ارتقای مشارکت محور اثربخشی خدمات اجتماعی» تبلور می یابد.
هر روز اسناد طرح و برنامه، سیاست ها و راهبردهای متعدد و متنوعی در سازمان ها، نهادها و موسسات مردمی و حاکمیتی، در راستای پاسخگویی به نظام مسائل توسعه ای کشور ترسیم و تدوین می شود؛ غافل از آنکه اثربخشی هر چه بهتر این برنامه ها اولاً منوط به درک صحیح و به موقع نیازهای جامعه بهره بردار و ثانیاً مشروط بر کارآمدی دست اندرکاران اجرای آنهاست؛ یا به بیان ساده تر:" سرمایه انسانی" و این چالشی است که روز به روز بر عمق و حساسیت آن افزوده می شود.
مدرسه نوآوری اجتماعی روشنا برنامه ای غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرتجاری است که به همت پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف از سال 1394 پا به عرصه حضور نهاده و ماموریت خود را "فعالسازی ظرفیت نخبگانی بالقوه کشور برای مواجهه با مسائل پیچیده اجتماعی" قرار داده است. برای این منظور مبتنی بر آخرین استانداردها و دستاوردهای دانشگاه های نسل چهارم، دو دسته خدمات "ارتقای مهارت های فردی و مدیریتی" و "توسعه شبکه ارتباطات حرفه ای" فعالان اجتماعی کشور، در دستور کار روشنا قرار گرفته است. از مهمترین اصول حاکم بر پلتفرم روشنا می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
1. تاکید بر مهارت های عمومی مبتنی بر نیازسنجی میدانی
2. پیروی از اصل پارتو در صورت بندی استاندارد آموزشی (تمرکز بر مباحث کلیدی در آموزش)
3. اتخاذ رویکرد TOT در شبکه سازی عمودی
4. مسئله یابی و مسئله محوری ملی و محلی
5. اجتماع سازی و اجتماع محوری (COP)
اگرچه برخی از صاحب نظران قائل به ذاتی بودن مهارت های رهبری هستند؛ لیکن روشنا با رویکرد Internship و آموزش تجربه - محور سعی در ارتقای مهارت های حرفه ای و مورد نیاز رهبران اجتماعی دارد. از جمله مهارت های مورد نظر در این بخش می توان به ارتباطات اجتماعی، تفکر طراحانه، تامین و مدیریت منابع مالی، مدیریت سازمان های اجتماعی و سیاستگذاری و سیاست پژوهی اجتماعی اشاره داشت.
- ۰ نظر
- ۲۸ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۴۷