یکی در ازای یکی
مدل کسب و کار "یکی در ازای یکی" یا "یکی بخر یکی بده" با شروع کسب و کار شرکت تامز (TOMS) به صورت گسترده فراگیر شده است. مدل "یکی در ازای یکی"، مدلی موثر و کارآ هم در ایجاد ارزشهای اقتصادی و هم ارزشهای اجتماعی است.
مایکوسکی موسس تامز، بعد از سفر به آرژانتین و مشاهده وضعیت بچههای فقیری که کفش نداشتند تصمیم به تاسیس این شرکت گرفت. مایکوسکی، با الهام گرفتن از این جریان، مدلی را طراحی کرد که به ازای فروش هر جفت کفش، یک جفت کفش به بچههای فقیر اهدا شود.
موفقیت تامز باعث تشویق دیگر کارآفرینان اجتماعی برای راهاندازی
کسب و کارهایی با این مدل شد. به عنوان مثال واربی پارکر خرده فروش عینک در این
مدل بسیار موفق عمل کرده است و موفق شده است حدود ۱۰۰٫۰۰۰ عینک را به افراد نیازمند
اهدا کند. شرکتهای نوپایی مانند شرکتهای
Soapbox Soaps و Two Degrees Food مدل “یکی در ازای یکی” را برای حل مشکلات موجود
در ارتباط با گرسنگی و بهداشت افراد فقیر، بکار بردهاند.
- ۰ نظر
- ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۸