واسطه گری منصفانه
بسم الله الرحمن الرحیم
در سمینار آموزشی کارآفرینی اجتماعی و کسب و کار اجتماعی که مورخ 17 دی در پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه شریف برگزار شد و جزئیات آن در لینک زیر موجود می باشد در قسمتی که در مورد نمونه های کارآفرینی اجتماعی صحبت شد، در بحث واسطه گری بازار، عبارت واسطه های سودجو استفاده شد که یقینا منظور همه ی واسطه های فعال در بازار نیستند و اساسا بازارهای دنیا بدون وجود واسطه ها نمی توانند فعالیت کنند ولی یقینا همه ما نمونه هایی سراغ داریم که درآمد اصلی تولید یک محصول از قبیل محصولات هنری، محصولات کشاورزی و ... نصیب تولید کننده آنها نمی شود بلکه واسطه هایی که نقش فراهم کردن بازار را دارند بخش قابل توجه سود را برداشت می کنند. در مقابل این واسطه های سودجو که بی انصافی آنها موجب شده است تولید کردن برای برخی تولید کننده ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و دست از کار کردن بکشند افرادی هستند که این نقش واسطه گری را با رعایت انصاف انجام می دهند؛ شاید انتخاب نام " واسطه های منصف " برای آنها مناسب باشد؛ واسطه ها در بازار لازم هستند و خدمات ارزشمندی ارائه می کنند. به امید روزی که همه این واسطه ها منصف باشند.
همچنین در بخشی از صحبت های بنده ممکن است برداشت اشتباهی صورت گرفته باشد. با مقایسه مفاهیم کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی به هیچ وجه قصد تقبیح کارآفرینی را نداریم بلکه معتقدیم کارآفرینی اجتماعی راهی موثر برای توسعه پایدار است و می تواند بسیاری از مشکلات بزرگ اجتماعی را با اتخاذ رویکردهای نوآورانه برطرف کند.
معتقدم که اتخاذ رویکردهای نوآورانه برای حل مسائل اجتماعی یا به عبارتی کارآفرینی اجتماعی بسیار ارزشمند است در عین حال کارآفرینی را ابدا تقبیح نمی کنم بلکه با تعریف عموم از کارآفرینی به معنای ایجاد کسب و کار، در شرایط فعلی و نرخ بالای بیکاری، کارآفرینی را بسیار ارزشمند می دانم.
- ۹۴/۱۰/۲۷