دو دیدگاه در مورد کارآفرینی اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه مطلب قبل در مورد کارآفرینی اجتماعی، در این مطلب، دو دیدگاه در مورد کارآفرینی اجتماعی، ارائه میگردد. البته تعاریف دیگری نیز در مورد کارآفرینی اجتماعی وجود دارد که در مطالب بعدی آورده خواهد شد.
یک دیدگاه در مورد کارآفرینی اجتماعی، مکتب " بنگاه اجتماعی " است. در این دیدگاه، استفاده از کسب و کار (تجارت) به عنوان ابزاری برای پایداری تحقق ماموریت اجتماعی، الزامی است. خیریههایی که فعالیت اجتماعی انجام میدهند با این دیدگاه کارآفرینی اجتماعی محسوب نمیشوند مگر آنکه در فعالیتهای خود به کسب درآمد بپردازند. دیدگاه دوم به کارآفرینی اجتماعی، مکتب " نوآوری اجتماعی " است. در این دیدگاه، نوآوری و توسعه روشهای جدید و بهتر برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی، لازمه کارآفرینی اجتماعی است. در این مکتب، جملهای از بیل درایتون (Bill Drayton) بنیانگذار آشوکا (Ashoka) معروف است که میگوید: " نوآوری، لازمه کارآفرینی اجتماعی است نه درآمدزایی ". در این مکتب یک خیریه که از طریق هدایا و کمکهای مردمی، تامین مالی میشود در صورتیکه برای حل بهتر مشکلات اجتماعی، نوآورانه عمل بکند کارآفرین اجتماعی، محسوب میشود ولی یک سازمان که از طریق ابزارهای تجاری، مشکلات اجتماعی را برطرف میکند اگر نوآور نباشد، کارآفرین اجتماعی، محسوب نمیشود. گرچه این دو دیدگاه با یکدیگر تفاوت دارند ولی برطرف کردن مشکلات اجتماعی وجه اشتراک این دو دیدگاه و همهی تعاریف ارائه شده از کارآفرینی اجتماعی است.
- ۹۴/۰۹/۱۸