گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

هم نت روستا

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۵۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

قرار است یک رویداد کارآفرینی روستایی با حمایت چند سازمان از جمله بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان و معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری از 31 فرودین تا 3 اردیبهشت در استان اصفهان برگزار شود. در زیر توضیحات مختصری در مورد این رویداد کارآفرینی روستایی که " هم نت روستا " نام دارد آورده شده است.

رویداد هم نت روستا یک رویداد سه مرحله‌ای شامل 1- شناسایی ظرفیت‌های مناطق روستایی و جلب مشارکت و توانمندسازی روستاییان، پیش رویداد چند روزه روستایی (بیان فرصت‌ها، ایده پردازی، آموزش، کارتیمی) به منظور شکل‌گیری هسته‌های کارآفرین با محوریت راه اندازی کسب و کارهای پایدار 2- ارایه راهکارهای نوآورانه برای حل معضل مناطق، زیر نظر سرمایه‌گذاران و تسهیلگران روستایی و 3- پیش شتاب دهنده کسب و کارهای روستایی می باشد. رویداد کارآفرینی روستا به منظور عملیاتی کردن طرح‌های اجرایی با تأیید دهیاری ها و مشارکت روستاییان مناطق می‌باشد.

این رویداد، فضایی برای مواجهه با فرصت‌های واقعی، شناسایی چالش‌های کارآفرینی در روستا و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود با مشارکت روستاییان فراهم می آورد

هم نت روستا در پی یافتن راه حل هایی برای بهبود کسب و کارهای موجود روستایی، شناسایی فرصت های کارآفرینی در روستا و بهره مندی از توانمندی های روستا و روستاییان است و قصد دارد با همکاری و مشارکت روستائیان برای پیشرفت پایدار روستا برنامه‌ریزی کند.

قرار است شرکت کنندگان در این رویداد، صحبت های روستاییان را بشنوند و با دانشی که دارند همچنین با حمایت تیم های تسهیلگری، مربیان، سرمایه گذاران و ... راه حل هایی جدید بیابند که زندگی روستایی را ارتقا دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت هم نت روستا مراجعه نمایید.

  • رضا طبیب زاده

 نویسنده مقاله، آقای اسفندیار عباسی است. وی یکی از اندیشمندان ایرانی است که موضوع اقتصاد مقاومتی و توسعه محلی را بعنوان حوزه تخصصی تحقیقات خود قرار داده و سایت "در خدمت اصلاح الگوی مصرف" که توسط وی مدیریت می‌شود منبع بسیار مفیدی برای مطالعه تحقیقات وی در این زمینه‌هاست. 

هدف از این نوشته، معرفی  مقاله " تحقق اقتصاد مقاومتی در دیگر جوامع چرا و چگونه " و دعوت شما به مطالعه کل آن می‌باشد. در ابتدای مقاله، روند استعمار  مرور می‌شود که بتدریج از مدل سنتی به سبک جدید تغییر یافته است و بر وابستگی به شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و یا شرکت‌های بین‌المللی با مسئولیت­های محدود مبتنی است.

نویسنده ادعا می‌کند که این شرکت‌های فراملیتی، با نشستن بر مسند مدیریت اقتصاد کشورها، منافع مشترک خود (ترویج فرهنگ زیاده‌خواهی، رقابت، فردگرایی و مصرف‌گرایی) را گسترش داده‌اند. عباسی در ادامه، "تراژدی منابع عمومی" را یک فرضیه غلط می­داند و با توجه به استنادهای علمی، راه‌حل حفاظت از منابع مشترک را نه "برنامه‌ریزی متمرکز و خصوصی سازی"، بلکه "آموزش مهارت‌های اجتماعی، احیای نهادهای مشارکتی بومی و ایجاد نهادهای محلی جدید برای تشویق یاریگری و تصمیم‌گیری گروهی توسط بهره‌برداران محلی" می­داند. وی همین جوامع محلی را جبهه مقاومت در برابر استعمار جدید قلمداد می­کند زیرا "ساکنان این جوامعِ نوظهور، شرط خاتمه دادن به زیاده‌خواهیِ نظام سلطه را خاتمه دادن به زیاده‌خواهی‌های فردی می‌دانند. و این امر فقط وقتی میسر است که مردم در جوامعِ کوچک محلی زندگی کنند" و حقوق شهروندی را همراه با مسئولیت‌های اجتماعی پذیرا باشند.

از بُعد سیاستگذاری، نویسنده مقاله معتقد است، عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی به تجدید نظر در سیاست‌های اقتصادی، مخصوصا سیاست‌هایی که مورد حمایت سازمان‌های جهانی است، منوط می‌باشد. تعدادی از بنیادها، موسسات و دانشگاه‌هایی که ایدئولوژی اقتصاد مقاومتی را رهبری می‌کنند به ترتیب زیر معرفی شده‌اند: الف- بنیاد اقتصاد نوین، ب- کالج شوماخر ج- پایگاه اطلاعاتیِ «راهکارهای عملی»

در نهایت، سه نمونه از اقداماتی که با استقبال مردم و مبتنی بر ایدئولوژی اقتصاد مقاومتی در جهان اجرا شده و قابل گسترش است نیز به تفصیل معرفی شده­‌اند که در اینجا فقط به ذکر نام آنها بسنده می‌کنیم: 1- زمین امانیِ محلی، 2- بانکداری اجتماعی و 3- کسب و کارهای اجتماعی.

برای دریافت مشروح  این مقاله به این آدرس مراجعه کنید.

 

  • محمد ملک شاهی