گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

۵ مطلب توسط «میلاد جلالوند» ثبت شده است

در گلباف به دنبال چه هستیم؟

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۸ ب.ظ

همانطور که در مطالب گذشته گفته شد، پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف به عنوان بازوی علمی-پژوهشی شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت از مرداد سال 1395 در پروژه توسعه پایدار گلباف مشارکت دارد.(شما می توانید جزئیات ابتدایی شروع پروژه را در اینجا مرور کنید.)            


اگر بخواهیم فعالیت های انجام شده را در چند حوزه دسته ­بندی کنیم  می‌توانیم آن ها را در 3  فرآیند زیر ببینیم:       
فعالیت های اقتصادی، فعالیت های فرهنگی-اجتماعی و شناخت مشارکتی منطقه   

   

  • میلاد جلالوند

گلباف، نگینی در دل کویر

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۱۷ ب.ظ

اشاره

همان‌طور که در مطالب قبل نیز اشاره شد؛ گروه نوآوری و کسب‌وکار اجتماعی در پروژه توسعه پایدار گلباف با بانک قرض‌الحسنه رسالت وارد  همکاری شده است.

در این مطلب قصد نداریم که روی یک نمونه به نام گلباف متمرکز شوم؛ چون واضح است که در خیلی از مناطق دیگر کشور نیز موضوعات مطروحه، وجود دارند. اما برای ملموس‌تر شدن مسائل در شهرهای کوچک برای مخاطبان؛ به‌صورت مورد - محور شرایط شهر گلباف، واقع در جنوب شرقی شهرستان کرمان شرح داده می‌شود و پس‌ از آن مسائل مدنظر  به‌صورت عام مورد بحث قرار می‌گیرند.

  • میلاد جلالوند

یکی در ازای یکی

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ

مدل کسب و کار "یکی در ازای یکی" یا "یکی بخر یکی بده" با شروع کسب و کار شرکت تامز (TOMS) به صورت گسترده فراگیر شده است. مدل "یکی در ازای یکی"، مدلی موثر و کارآ هم در ایجاد ارزش‌های اقتصادی و هم ارزش‌های اجتماعی است.
مایکوسکی موسس تامز، بعد از سفر به آرژانتین و مشاهده وضعیت بچه‌های فقیری که کفش نداشتند تصمیم به تاسیس این شرکت گرفت. مایکوسکی، با الهام گرفتن از این جریان، مدلی را طراحی کرد که به ازای فروش هر جفت کفش، یک جفت کفش به بچه‌های فقیر اهدا شود.

موفقیت تامز باعث تشویق دیگر کارآفرینان اجتماعی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی با این مدل شد. به عنوان مثال واربی پارکر خرده فروش عینک در این مدل بسیار موفق عمل کرده است و موفق شده است حدود ۱۰۰٫۰۰۰ عینک را به افراد نیازمند اهدا کند. شرکت‌های نوپایی مانند شرکت­های Soapbox Soaps و Two Degrees Food مدل یکی در ازای یکی” را برای حل مشکلات موجود در ارتباط با گرسنگی و بهداشت افراد فقیر، بکار برده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با این مدل، اینجا کلیک کنید.

  • میلاد جلالوند

روستای میان‌آبه که از توابع شهرستان نهاوند استان همدان است؛ روستای پدری من است که خانواده‌‌ام بعد از مهاجرتی 40 ساله به استان سیستان‌و‌بلوچستان  به آن‌جا بازگشته‌اند. وارد این روستا که می­‌شوید منظره­‌های طبیعی و آب و هوای مطبوع  آن‌جا شما را جذب می‌کند. منطقه‌ای کاملا سرسبز که به‌ ظاهر آب فراوانی هم دارد.

از جذابیت‌های گردشگری اطراف روستا، علاوه بر کوه‌ها و زمین‌های سرسبز آن می‌توان به سراب‌های متعدد از جمله "سراب گیان" اشاره کرد که هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند.

اراضی کشاورزی این روستا به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته زمین‌های سنددار که سهم‌آبه زیادی هم دارند و دسته دیگر زمین­‌هایی است که بعد از انقلاب به دستور امام به کشاورزان واگذار شده‌است که عمدتا کم‌آب بوده و کشاورزی در آن‌ها به صورت دیم است.

این روستا هم مانند اکثر روستاهای دیگر دارای کشاورزی و دامداری است اما با شرایط خاص خودش! البته دامداری در این روستا به صورت سنتی انجام می‌شود.

 

  • میلاد جلالوند

رادار نوآوری

سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


رادار نوآوری ابزاری است که توسط محققان  Kellogg School of Management توسعه یافت. رادار دیدی 360 درجه درباره نوآوری جاری در شرکت و جایگاه استراتژی می دهد. رادار نوآوری 4 بعد اصلی کسب و کار را پوشش می دهد. این 4 بعد عبارتند از:

-1 چیزی را که شرکت می سازد (what)

-2 مشتریانی که خدمت رسانی می شوند (who)

-3 فرایند های به کار گرفته شده (how)

-4 نقاطی از بازار که محصول یا خدمت به آن ارائه می شود (where)

بین این 4 بعد اصلی 8 بعد فرعی دیگر قرار می ­گیرند؛ بنابراین در مجموع رادار نوآوری شامل 12 بعد که در ذیل به اختصار شرح داده شده است؛ است.

  • میلاد جلالوند