گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

روستای میان‌آبه که از توابع شهرستان نهاوند استان همدان است؛ روستای پدری من است که خانواده‌‌ام بعد از مهاجرتی 40 ساله به استان سیستان‌و‌بلوچستان  به آن‌جا بازگشته‌اند. وارد این روستا که می­‌شوید منظره­‌های طبیعی و آب و هوای مطبوع  آن‌جا شما را جذب می‌کند. منطقه‌ای کاملا سرسبز که به‌ ظاهر آب فراوانی هم دارد.

از جذابیت‌های گردشگری اطراف روستا، علاوه بر کوه‌ها و زمین‌های سرسبز آن می‌توان به سراب‌های متعدد از جمله "سراب گیان" اشاره کرد که هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند.

اراضی کشاورزی این روستا به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته زمین‌های سنددار که سهم‌آبه زیادی هم دارند و دسته دیگر زمین­‌هایی است که بعد از انقلاب به دستور امام به کشاورزان واگذار شده‌است که عمدتا کم‌آب بوده و کشاورزی در آن‌ها به صورت دیم است.

این روستا هم مانند اکثر روستاهای دیگر دارای کشاورزی و دامداری است اما با شرایط خاص خودش! البته دامداری در این روستا به صورت سنتی انجام می‌شود.

 

  • میلاد جلالوند

سرو

ماموریت این سامانه مبتنی بر اینترنت، تولید محتوای آموزشی با محوریت موضوع کارآفرینی اجتماعی است. در فاز ابتدایی، از بخش «کلیپ های آموزشی» سایت رونمایی شده است. همکاران این بخش، نمونه های ناب کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی را برای شما گردآوری کرده اند، نمونه هایی از حوزه های مختلف (درمان، نوآوری های اقشار محروم، آموزش و تحصیل، کشاورزی خرد، ...). همچنین کلیپ هایی برای آشنایی با مفاهیم کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی و مفاهیم مرتبط با این حوزه برای شما گردآوری شده است. شما می توانید به صورت رایگان از این کلیپ های آموزشی استفاده کنید.

سامانه آموزشی سرو

همچنین بزودی، دوره هایی با هدف کمک به کارآفرینان اجتماعی ایرانی بصورت آنلاین برگزار خواهد شد. در این دوره ها به افرادی که انگیزه لازم برای کارآفرینی اجتماعی دارند، برای برداشتن قدم های لازم برای ایجاد و رشد یک کارآفرینی اجتماعی ایرانی کمک خواهد شد.

  • سید وحید رضوی

روز دوشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۵ گروه "نوآوری و کسب و کار اجتماعی" پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و "انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی" میزبان پنجمین نشست "همیاران توسعه محلی" با موضوع “صندوق‌های اعتبارات خرد و توسعه محلی – چالش‌ها و فرصت‌ها در ایران” ببودند.

آقای دکتر حسین راغفر از دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) و آقای دکتر حبیب جباری از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از اساتید حاضر در جلسه بودند. همچنین آقای دکتر علی ملکی و آقای دکتر روح الله حمیدی مطلق از پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف، آقای دکتر هوشنگ جزی، مدیر ملی پروژه‌های بین‌المللی منارید و حبله رود، آقای دکتر محمدتقی شریعتی، مشاور صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی، آقای جسیم مصطفوی، مدیر موسسه کاردوک، آقای هادی فلاحی از موسسه ثمرات ارزش آفرینان، خانم مریم قندهاری از موسسه صراط میثاق، آقای ابوالفضل میرقاسمی از موسسه تکرا، آقای تیموری از بانک قرض‌الحسنه رسالت، خانم حسنا حاجیان و خانم فاطمه باباخانی از طنین طبیعت تیرگان، خانم سمیرا انواری و خانم لیلا بلالی از وزارت جهاد کشاورزی، آقای پژمان پازوکی از موسسه کفشدوزک، آقای ورجاوند، خانم زارا امجدیان و آقای مهدی مجتهدی از انجمن دامون، خانم مریم لاوی از بنیاد مسکن، خانم مریم احمدیان از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آقای مهدی کلاهی از موسسه IPBES، خانم زهرا امامی از دانشگاه علامه طباطبایی و برخی اعضای گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف از دیگر اعضای حاضر در جلسه بودند.

  • نوید خنوه

درخت انگور زندگی بخش

يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ب.ظ

راه دسترسی به پژوهشکده، راهروی درازی دارد که در مجاورت دانشکده انرژی قرار دارد. یکی دو سال پیش، درخت انگوری که نمی دانم توسط چه کسی در باغچه متروکه دانشکده انرژی کاشته شده بود، قد کشید و شاخ و برگ هایش از نرده های راهرو بالا رفتند و بعد آدم خوش ذوقی با نخ شیرینی، مسیرهایی برای هدایت شاخه های روینده و پیشرونده ی درخت انگور ایجاد کرد که کم کم سایه بان و سقفی زیبا برای بخشی از راهرو درست کرد. سایه بانی که در زمستان گذشته تنها چند چوب خشک مرده بود و اما در پایان بهار، سر سبز و پر بار و نشانه ای از زندگی و شادابی.

درخت انگور راهرو

پیشروی و رشد شاخه های درخت انگور ما هنوز ادامه دارد و هر بهار انگاری حجم سقفی که در امتداد راهرو درست کرده، دوبرابر می شود. ما شا الله دست اش هم پر است و خوشه های انگور زیادی هم به ثمر رسانده. 

اینکه هر روز باید از زیر سقف انگوری مان گذر کنیم تا به پژوهشکده برسیم، باعث شده که هر روز برای چند ثانیه هم که شده به عظمت و زیبایی درخت انگور فکر کنم. چیزی که هیچ وقت در زندگی ام فرصت و تجربه اش را نداشتم. فکر به اینکه راستی که طبیعت مهربان، چه مواهبی دارد که ما در زندگی های شهری و ماشینی و مدرن مان از آن دور مانده ایم.

چند وقت پیش هنگام گذر از زیر این سایه بان زیبا، پرواز پرنده ای توجهم را جلب کرد. کمی که دقت کردم دیدم بالای سرم درست لابه لای همین شاخه ها و در ارتقاع کم، آشیانه گنجشکی درست شده که حتی جوجه هم درون اش دارد. جوجه هایی تازه متولد شده که نوک هایشان هم به هواست و منتظر رسیدن غذا از مادرشان!

آشیانه گنجشکها


خدای من....یک درخت و این همه موهبت! این همه زندگی بخشی! این همه هماهنگی...و  آدم این میان و در مقابل این همه عظمت چه دارد بگوید؟...

فتبارک الله احسن الخالقین...

  • هامون طهماسبی