گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

۴ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

سه شنبه 28 دی، سومین شماره‌ی خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» منتشر شد. این شماره، شامل اهم فعالیت‌های «گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی» و «انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» در تابستان و پاییز سال جاری می‌باشد.

در این خبرنامه، مطالبی در مورد سامانه سرو (سامانه‌ی آموزشی کارآفرینان اجتماعی)، همکاری گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی با بانک قرض الحسنه رسالت در برنامه توسعه منطقه ای پایدار گلباف، ترجمه کتاب «بانک‌های اجتماعی و آینده بانکداری پایدار»، گزارش پنجمین و ششمین نشست از سلسه نشست‌های «همیاران توسعه محلی»، همکاری پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و شرکت ماه‌تاب گستر در جنوب کرمان، دومین گردهمایی سالانه دبیران انجمن و معرفی رویداد «هم‌نت روستا» به عنوان یک پیش‌شتاب‌دهنده کارآفرینی روستایی  ارائه شده است.

سومین شماره خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت از این لینک قابل مشاهده است.

همچنین می‌توانید از این لینک، اقدام به عضویت در این خبرنامه نمایید.

  • رضا طبیب زاده

  26 آذرماه سال جاری، در محل سرای تاریخی عطارِ اصفهان، از دستاوردهای «همنت روستا» رونمایی شد. به راستی که مهمترین دستاورد این رویداد چه بود؟ آیا دستاورد این رویداد، همان تیم‌هایی بود که شکل گرفته بودند و بعضی از این تیم‌ها حتی به مرحله تولید محصول هم رسیده بودند؟

خانم دکتر حق جو، رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان به این سوال بدین ترتیب پاسخ داد: "مهمترین دستاورد «همنت روستا» تغییراتی بود که در انسان‌ها ایجاد شد! :1- بخشدار سیور و علی‌آباد پس از «همنت روستا» بجای فکر کردن به آسفالت و جدول‌کشی روستا، به این فکر افتادند که چگونه برند سیب سیور را ایجاد کند. 2- استادان توسعه‌ی محلی دانشگاه اصفهان، چارت آموزشی توسعه روستایی را تغییر داده و به جای ریاضی، اصول اقتصاد و به جای حسابداری، اصول راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را وارد چارت درسی نموده اند 3- شوان صدر قاضی، دانشجوی پسادکتری نوآوری برای جوامع قعر هرم در دانشگاه ماسریخت هلند، امیدوار شده که می‌تواند در ایران کارهای خوبی در حوزه توسعه محلی انجام داد و 4- تغییراتی که در یکایک شرکت‌کنندگان «همنت روستا» ایجاد شده است و بسیاری از آنها اکنون با امید بیشتری به دنبال رونق و آبادی روستایشان هستند."

من نیز با خانم دکتر حق جو موافقم که مهمترین دستاورد «همنت روستا» از نوع تغییراتی بود که در فکر سایرین اتفاق افتاد و مایلم که مورد زیر را به چهار نمونه از دستاوردهای همنت روستا بیفزایم. یکی دیگر از دستاورها، ارایه یک «مدل توسعه محلی با رویکرد از پایین به بالا و با مقیاس بزرگ» بود، مدلی که بهتر از روشهای دولتی دیگر برای توسعه­ی روستا و در مقیاس بزرگ انجام شده و می­شود.بعنوان مثال بنیاد نخبگان یزد قصد دارد مدل توسعه محلی «همنت روستا» را در یزد هم اجرا کند. 

 

۶۱۴۷۹۰۸۴_۶۲۴۲۴۶۰۱acdbd2

  • محمد ملک شاهی

چندی پیش، استان کرمان در کنار استان‌های لرستان و آذربایجان شرقی، از سوی وزارت کشور به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شد. در همین راستا، استانداری کرمان در جهت پیگیری و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، این استان را به هشت منطقه تقسیم نمود و برای هر یک از این مناطق، یک معین از میان مجموعه های بزرگ اقتصادی کرمان تعیین کرد.

بانک قرض‌الحسنه رسالت، در این میان، به عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه گلباف تعیین شد. منطقه گلباف در شرق استان کرمان قرار دارد که با یک رشته کوه از کویر لوت جدا می شود. این منطقه که ویژگی های آب و هوایی منحصربفردی دارد، علی رغم دارا بودن پتانسیل های زیاد در مباحث مرتبط با کشاورزی، محصولات باغی، صنایع دستی و صنایع غذایی سنتی، دارای مشکلات زیادی در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی است و سالیان اخیر رشد مهاجرت مردم به خارج از شهر را تجربه می‌کند.

«گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی» در «پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف» یکی از نهادهایی است که در حوزه کارآفرینی اجتماعی و توسعه پایدار فعالیت می‌کند. از آنجایی که کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار محلی – منطقه‌ای یکی از اهداف اصلی «گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی» می‌باشد، پس از آنکه بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان معین اقتصاد مقاومتی گلباف تعیین شد، با کمال میل، همکاری با بانک قرض‌الحسنه رسالت(که خود یک بانک اجتماعی، و دارای سوابق قبلی مشارکت با دانشگاه ها و سازمان های خصوصی و مردم نهاد در حوزه کارآفرینی اجتماعی است) و دیگر سازمان‌هایی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در گلباف به عرصه آمده‌اند را پذیرفت.

گفتنی است پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، در سالیان اخیر تجربیات توسعه محلی – منطقه‌ای در کشور خودمان  و برخی دیگر از کشورهای پیشگام در این حوزه را به صورت عمیق مورد مطالعه و بررسی قرار داده است؛ همچنین با گروه‌های فعال در زمینه توسعه محلی در ارتباط است و نشست‌های هم‌اندیشی این تشکل ها و فعالین را راهبری می‌نماید و علاوه بر این با ستاد احیای دریاچه ارومیه، در حوزه مسائل اجتماعی - فرهنگی توسعه پایدار مناطق اطراف دریاچه ارومیه نیز همکاری می‌کند.

به اعتقاد پژوهشکده، موضوع توسعه منطقه ای، یک موضوع چند تخصصی و چند حوزه ای است که حتما برای نیل به آن بایستی از مشارکت جمعی استفاده کرد. به همین خاطر هم هست که مدل توسعه پایدار منطقه ای گلباف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مبتنی بر مشارکت بین سازمانی است که البته تماما نیز خارج از حیطه دولت و با تمرکز بر توانمندی های بخش خصوصی و مردم نهاد است.

در جمع سازمان‌هایی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی گلباف به عرصه آمده‌اند، گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی، راهبری مباحث علمی و فرهنگی را بر عهده دارد و در این زمینه در حال انجام اقداماتی می‌باشد که در آینده نزدیک در کانال‌های ارتباطی گروه منتشر خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به برخی اقدامات فرهنگی پژوهشکده در گلباف و به ویژه پویش «گلباف من»، می توانید به وبسایت www.golbafeman.ir یا کانال تلگرام این پویش مراجعه فرمایید.

  • رضا طبیب زاده

جمعی از همکاران ما در گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی، به تازگی کتابی را به بازار داده اند که می تواند تحولی در نگرش به چیستی مدیریت ایجاد کند. این کتاب که به زحمت آقایان علی بابایی، فرزین ولیلو، روح الله حمیدی مطلق، رحیم سرهنگی و توسط نشر رسا به بازار عرضه شده است، نوشته متفکر بزرگ و مشهور عرصه مدیریت، آقای هنری مینتزبرگ است.  این کتاب به زبانی ساده و برای مخاطب عام نوشته شده و محتاج به پیش نیازی جهت مطالعه نیست. اما در عین حال، می تواند تاثیری عمیق در فهم ما نسبت به مدیریت و کار مدیر داشته باشد. به قول نویسنده، این کتاب قرار است "افسانه های دروغینی را که در مورد شغل مدیریت بارها شنیده ایم، به چالش بکشد". 

برای تهیه کتاب می توانید با نشر رسا تماس بگیرید. همچنین جهت آشنایی بیشتر با محتوای آن، بر ادامه مطلب کلیک کرده و بخشی از مقدمه کتاب را ملاحظه بفرمایید.

جلد کتاب مدیریت از خیال تا واقعیت

  • هامون طهماسبی