گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

احیای دریاچه ارومیه، مساله ای بسیار پیچیده!

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ب.ظ

اولین سوالی که در مواجهه با مسائل راهبردی و سیاستگذاری باید پاسخ داده شود، میزان پیچیدگی آن مساله است. در ادبیات رایج در حل مسائل عمومی کشور، براساس پیچیدگی، مسائل به "ساده یا ملایم" و "پیچیده یا بدقلق" تقسیم بندی می‌شوند. در واقع برای پیچیدگی مسأله طیفی مطرح میشود که در یک طرف آن مسائل ساده و در طرف دیگر آن مسائل پیچیده قرار دارد. در مسأله ساده، تعریف دقیقی از مسأله وجود دارد و مفروضات و نتیجه مطلوب مسأله مشخص است در نتیجه راه حل مشخصی برای آن وجود دارد (مانند اکثر مسائل ریاضی یا مسائل هندسه اقلیدسی ) ولی در مسأله پیچیده و به اصطلاح بد قلق تعریف مشخصی از مسأله وجود ندارد؛ یعنی بر سر اینکه خود مسأله چیست توافقی وجود ندارد و همچنین برای این مسائل راه حل درست یا راه حل بهینه، معنی ندارد و نمی‌توان راه حل قطعی و عینی برای آنها متصور شد. عمده این مسائل مربوط به مسائل اجتماعی استبرخورد ساده با یک مسئله پیچیده می تواند عواقب بلند مدت جبران ناپذیری داشته باشد.

نگاه به مساله دریاچه ارومیه، ریشه های شکل گیری آن و نتایج تلاش هایی که برای احیای آن انجام شده است نشان می دهد دلایل زیادی وجود دارد تا این مساله را یکی از پیچیده ترین مسائل کلان کشور به حساب آوریم. در ادامه برخی از جوانب این پیچیدگی ذکر می گردد.

  • سروش طالبی اسکندری

ترازنامه بنگاه اجتماعی و کسب و کارهای رایج

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

در حسابداری کسب و کارهای رایج، دارایی‌های یک شرکت، یعنی هر آنچه از وجه نقد، ماشین‌آلات، زمین و املاک و ... در اختیار شرکت است به دو بخش، بدهی و سرمایه تفکیک می‌شود. سرمایه را حق صاحبان سهام گویند و بدهی نیز سهم دیگران به جز سهامداران از دارایی‌های یک شرکت است. جمع بدهی و سرمایه برابر دارایی‌های یک شرکت است؛ یعنی هر آنچه که یک شرکت در اختیار دارد یا از طرف سهامداران آن است یا از طرف افرادی به جزء سهامداران در اختیار شرکت قرار گرفته است.

اما در مورد بنگاه‌های اجتماعی که عموما محدودیت تقسیم سود دارند، سمت چپ ترازنامه بر خلاف کسب و کارهای رایج، سه قسمتی است. قسمت اول، بدهی‌ها هستند و قسمت دوم نیز حقوق صاحبان سهام (سرمایه) است اما در مورد بنگاه‌های اجتماعی سودآور، مجموع بدهی و سرمایه با دارایی برابر نیست و دلیل آن نیز محدودیت تقسیم سود است. در برخی قوانین بنگاه‌های اجتماعی اساسا مجاز به تقسیم سود نیستند و در برخی قوانین دیگر، تقسیم سود محدود میان سهامداران یک بنگاه اجتماعی مجاز است. در شرکت‌های تجاری هر آنچه که به عنوان سود حاصل شود پس از کسر بدهی‌ها به سهامداران تعلق می‌گیرد ولی در بنگاه‌های اجتماعی با توجه به محدودیت تقسیم سود، چنانچه سود حاصل شده، بیش از مجموع بدهی‌ها و سقف مجاز پرداخت به سهامداران باشد در حسابی غیرقابل تقسیم قرار می‌گیرد که بخش سوم سمت چپ ترازنامه این نوع سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد. در قانون بسیاری از کشورها بخش سوم از دارایی‌های یک بنگاه اجتماعی در صورت انحلال بنگاه اجتماعی، غیرقابل تقسیم است و به یک سازمان اجتماعی با هدف اجتماعی مشابه تخصیص داده می‌شود.

  • رضا طبیب زاده

آنچه در فیلم مادرکشی بیان می شود به چالش کشیدن اموری هست که سال ها به عنوان پیشرفت کشور مطرح و از آن دفاع می شده است و به راحتی امکان نقد آن وجود نداشته است. گفتمان جدید و نقادانه ای که فیلم ایجاد کرده است باعث گردیده در جمع های مختلفی اکران شود و در جلسات، دانشگاه ها و بسیاری از مراکز دیگر در مورد آن صحبت شود. همچنین این فیلم افرادی را که تا پیش از این دیگران را در جایگاهی نمی دیدند که بخواهند در مورد تبعات کارهایشان صحبت کنند، مجبور به پاسخگویی کرده است و به همین جهت می توان گفت فیلم، رسالت خود را به خوبی انجام داده و به نیازی جدی در زمینه مواجهه با مساله آب کشور پاسخ داده است.

این فیلم در واقع واقعیتی فراتر از داستان آب است و نگاه کشور به توسعه را در سالیان گذشته نقد می کند. توسعه ای که بدون در نظر گرفتن ابعاد لازم برای پایدار بودنش اهداف رشد صرفا کمّی دارد. عطش توسعه و علاقه به دستیابی به آن در کوتاه ترین زمان و از ساده ترین روش ها منجر به آن شده است که امروز نتایج آن نشان دهنده توهمی از توسعه و درگیر شدن کشور با عواقبی بسیار پیچیده گردد. عواقبی که اکنون در بسیاری موارد نشان می دهد، جامعه ای که قرار بود برخوردار از مواهب این توسعه گردد، اتفاقا باید تبعات منفی آن را بپذیرد.

  • سروش طالبی اسکندری

سه شنبه 25 خرداد، دومین شماره از خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» منتشر شد. این شماره، شامل اهم فعالیت‌های «گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی» و «انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» پس از انتشار اولین شماره این خبرنامه می‌باشد.

در این خبرنامه، مطالبی در مورد رویداد کارآفرینی روستایی «هم‌نت روستا»، برگزاری چهارمین نشست همیاران توسعه محلی، همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، همکاری پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و ستاد احیای دریاچه ارومیه، انتشار ترجمه کتاب «روانشناسی نفوذ، هنر متقاعد نمودن دیگران»، آگهی دعوت به همکاری با دو نهاد حامی این خبرنامه و معرفی یکی از فعالیت‌های حوزه کارآفرینی اجتماعی در کشورمان ارائه شده است.

شماره دوم خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت از این لینک قابل مشاهده است.

همچنین می‌توانید از این لینک، اقدام به عضویت در این خبرنامه نمایید.

  • رضا طبیب زاده

فراخوان جذب نیروی کامپیوتر-فناوری اطلاعات

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ

«گروه نوآوری و کسب وکار اجتماعی» و «انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» برای تکمیل نیروهای خود علاقمند به جذب یک نیروی کامپیوتری به شرح زیر می باشند:
  • ویژگی‌های همکار ما:
    • دانشجو/فارغ التحصیل فناوری اطلاعات یا نرم افزار
    • تجربه و سابقه کاری در توسعه وب (Java - PHP)
    • آشنا با مفاهیم و کاربرد مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات
    • آشنا با مفاهیم و تعاریف اولیه مدیریت
    • خلّاق
    • دغدغه‌مندِ فعالیت‌های اجتماعی و حلِّ معضلاتِ آن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای فناوری اطلاعات
  • وظیفه همکار متخصص فناوری اطلاعات:
    • توسعه سامانه‌ی اطلاعاتی موجود (در صورت نیاز)
    • ایجاد و توسعه سامانه‌های مبتنی بر وب (در صورت نیاز در آینده)
    • مدیریت و نظارت بر پروژه‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات
  • توصیه:
  • تماس: 
    • ارسال رزومه به آدرس mo.malekshahi@gmail.com
  •  مزایا:
    •  محیطی جوان و پویا
    •  فرصت تحول آفرینی در حوزه های اجتماعی
    •  فرصت کار میان رشته‌ای

  • محمد ملک شاهی

 influence


کتابی برای همه، نه بازاریاب ها!

معمولا وقتی میخواهند تعریفی از کتاب influence ارائه دهند، آن را یکی از 10 کتاب پرفروش حوزه «بازاریابی» عنوان میکنند. این تعریف به خودی خود صحیح است، اما ممکن است به اشتباه به ذهن متبادر شود که این کتاب مخصوص متخصصین بازاریابی و فروش است. اتفاقا برعکس! این کتاب بررسی عملی و جالبی از مفاهیم علمی پیچیده ی روانشناسی اجتماعی است. این کتاب به زبان ساده شرح می دهد چرا مردم در مورد مسائل مختلف متقاعد میشوند! بنابراین در این کتاب نه از مفاهیم دشوار علمی صحبت می شود و نه موضوعی تخصصی و غیرعام دارد. مخاطب کتاب، هرشخصی است که در زندگی روزمره در معرض متقاعد شدن یا متقاعد کردن است!


کتاب روانشناسی نفوذ


اصولی ملموس و عجین با مسائل روزمره زندگی

این مفاهیم آنقدر با زندگی روزمره ما عجین هستند، که با خواندن خیلی از اصول روانشناسی مطرح شده در کتاب، داستانها و امثال و حکم با مضامین مشابه به ذهن متبادر می شود. همچنین سرتاسر کتاب می توان مثالهای واقعی و نتایج بکارگیری اصول مطرح شده برای متقاعد کردن دیگران را یافت.

برای مثال پایه اصول روانشناسی فصل دوم این است که: انسان ها در حالتی که به آنها خوبی کوچکی کرده ای، به احتمال بیشتری با شما همراه می شوند و با تقاضای شما کنار می آیند. این اصل ما ایرانی ها را به یاد اصطلاح «نمک گیر شدن» می‌اندازد.

در نمونه دیگر در فصل چهارم در اصل «تایید اجتماعی» می بینیم: مردم به هنجار یا فعالیتی که توسط عموم مردم دیگر قابل قبول است اعتماد بیشتری دارند. بطور روزمره، می بینیم که تولیدکنندگان برای تایید محصول خود، در تبلیغاتشان مردم را به آن محصول مشتاق نشان می دهند، یا چون می دانند تبلیغ از ناحیه عموم مردم موثرتر است، به مردم به ازای تبلیغ برند خود امتیاز می دهند. بنابراین به فراگیر بودن این اصل، یعنی اصل «تایید اجتماعی» پی می بریم.

در نمونه دیگر در فصل ششم، به اصلی برمی خوریم که بیان می کند، مردم تمایل دارند از شخصی پیروی کنند که «بنظر می رسد» متخصص است. در ادامه می بینیم مردم برای تشخیص تخصص و پیروی از آن، لزوما وقت کافی برای تحقیق ندارند، و یکی از مواردی که به آن اتکا می کنند، نشانه های ظاهری افراد است. برای مثال بصورت ناخودآگاه به شخصی که توصیه های پزشکی می کند نگاه می کنند و اگر این شخص روپوش پزشکی و وسایل مربوط به پزشکی داشته باشد، احتمال تایید حرف او توسط مردم بیشتر است. این واقعیت ما را یاد مثل دیگری می اندازد که می گوید: «عقل مردم به چشمشان است».

سهل و ممتنع!

با خواندن مورد به مورد اصول مطرح شده در این کتاب، ممکن است این اصول سهل و قابل پیش بینی به نظر برسد. ولی نویسنده بعد از هریک از این اصول روانشناسی، مثال هایی شگرف دارد از تله هایی که ما بصورت روزمره در آنها گرفتار می شویم. تله هایی که از همین اصول ساده پیروی کرده اند. حتی در برخی موارد (فصل 4) کار به جایی رسیده است، که عده ای در نتیجه این تاکتیک ها، دست به مرگ دسته جمعی زده اند و جان خود را از دست داده اند! بنابراین اصول روانشناسی این کتاب، سهل و ممتنع هستند. یعنی فهمیدن اصول آسان و شیرین است، ولی برای مجهز شدن به آن، یعنی «مجهز شدن به هنر متقاعد کردن و آگاهی در برابر متقاعد شدن»، به شنیدن انواع و اقسام مثال ها و تاکتیک های بکارگرفته شده، تمرین و ممارست نیاز است.

کتاب «روانشناسی نفوذ: هنر متقاعد نمودن دیگران»، نوشته‌ی رابرت چالدینی است، که با همت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف ترجمه و توسط انتشارات رسا به چاپ رسیده است و از طریق درگاه اینترنتی این انتشارات قابل تهیه می باشد.

  • سید وحید رضوی

کاتلر به عنوان پدر بازاریابی جهان و فردی با بیش از دهها کتاب، نتایج یک عمر پژوهش و تجربیاتش را در کتابی به نام بازاریابی نسل3 منتشر ساخت. بازاریابی 3 فراتر از یک کتاب معمول بازاریابی است و نویسنده معتقد است که این کتاب می تواند به عنوان یک راه حل جهانی به کمک بشریت بیاید.

در واقع کاتلر معتقد است که نسل 1 بازاریابی بیشتر محصول محور بود و در نسل 2 محوریت به مشتری تعلق گرفت ولی اکنون نوبت آن است که ارزشها و مفاهیم ارزشمند (و به عبارت دیگر روح انسان ) محور فعالیت بنگاه ها قرار بگیرند تا بتوانند در آینده باقی بمانند.

نگرشی که بازاریابی نسل 3 به اجتماع و ماموریت دارد بسیار متفاوت از مسئولیت اجتماعی است که در نسل دوم بازاریابی شکل گرفت. مسئولیت اجتماعی اگرچه در پاسخ به سوال نقش سازمان در جامعه شکل گرفت اما هرگز نتوانست به تناقض های اساسی درون خود پاسخ دهد. در دوران نسل 2  برخی شرکت ها تلاش کردند که تغییری ایجاد نمایند. در این دوران، کتاب "نظام سرمایه داری مهربان[1]" مسئولیت اجتماعی را روش مناسبی برای شرکت ها در شروع کسب و کار خود ذکر کرده است. نویسنده دو دلیل برای ادعای خود دارد؛ نخست آن که فعالیت های بشر دوستانه، احساس رهبران شرکت را در خصوص عوامل اجتماعی فعال ساخته و در نتیجه آن ها  برای هزینه کردن در این خصوص به طور شخصی و یا شرکتی تحریک می شوند  و دوم اینکه شرکتی که مشارکت در فعالیت های بشر دوستانه را درک می کند از نظر بازاریابی دارای ارزش می باشد و این در فروش آنها موثر است. بازاریابی نسل 3، رویکرد بالا را که ناشی از تفکرات بازاریابی نسل2 بود مردود می نماید چرا که معتقد است، این دو نقطه شروع عموما با شکست مواجه می شوند چرا که شرکت هایی که رویکرد اول را دنبال می کنند، اغلب در ادغام مفاهیم بشر دوستانه به عنوان بخشی از ماهیت و ژن شرکت شکست می خورند و آن­ها­یی که رویکرد دوم را دنبال می کنند عموما برای ادامه مشارکت و تعهد دچار مشکل می شوند. به عبارت دیگر، بازاریابی نسل  3 معتقد است برای آنکه فعالیت اجتماعی در درون سازمان و کارکنان آن نهادینه شود باید هدف اجتماعی در ماموریت سازمان و در اولویت اول قرار گیرد و حتی درآمد در اولویت های بعدی باشد.

  • حسین عنبرستانی

روند افت سطح آب دریاچه ارومیه پس از دوران پرآبی آن در اواسط دهه 70، شروع گردیده و طی بیست سال، تراز دریاچه بیش از 8 متر افت کرده است. در واقع با توجه به ارقام ثبت شده، به طور متوسط در بیست سال اخیر، دریاچه با افت 40 سانتیمتری در هر سال مواجه بوده است. با توجه به عمق کم این دریاچه، این میزان افت تراز منجر به خشکی درصد قابل ملاحظه ای از سطح دریاچه گردیده و بیش از 30  میلیارد مترمکعب از حجم آب آن در اثر تبخیر و عدم ورود منابع آب کافی به آن از بین رفته است. همزمان با شروع افت تراز دریاچه، سطح دریاچه نیز پسروی قابل ملاحظه ای داشته است و میزان خشکی دریاچه به حدی رسیده است که قسمت جنوبی دریاچه با خشکی کامل مواجه شده است.

بررسی های کارشناسی صورت گرفته توسط دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، نشان می دهد که چالش اصلی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، عدم رعایت حد تعادل در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی حوضه بوده است. به عبارت دیگر، برداشت بی رویه منابع آبی حوضه، جهت آبیاری اراضی کشاورزی و عدم رعایت الگوی مصرف بهینه در تشدید و تداوم خشکی دریاچه بسیار اثرگذار بوده است.

با توجه به شرایط حاد دریاچه ارومیه و به منظور تمرکز و تسریع در روند احیای دریاچه ارومیه، در سال 1392 پیشنهاد ایجاد کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به ریاست رئیس جمهور یا نماینده ویژه ایشان به تصویب رسید. در این زمان دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف مستقر گردید و در این امر از همکاری دانشگاه های تبریز و ارومیه و متخصصین و کارشناسان سایر دانشگاهها و مجموعه سازمانها و نهادهای تخصصی ملی و محلی و همچنین کارشناسان بین المللی بهره می برد. ستاد احیای دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی کوتاه مدت با ایجاد کمیته ها و کارگروه های تخصصی متعدد و انجام مطالعات تطبیقی، ضمن بررسی و ارزیابی راهکارهای 19 گانه مصوب، نسبت به تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه عملیاتی احیای دریاچه ارومیه اقدام نمود.

  • سروش طالبی اسکندری

این سخنرانی تِد توسط ارنستو سیرولی (Ernesto Sirolli) ارایه شده است و حاصل تجربیات او در حوزه توسعه محلی می باشد. دیدن این سخنرانی به همه کسانی که قصد دارند مداخلات توسعه ­ای انجام بدهند توصیه شده است. وی اکنون در یک موسسه توسعه ­ای فعال در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، اسکاتلند و استرالیا فعالیت می کند. خلاصه نظر ایشان این است که : "افراد یک جامعه محلی بهتر از هر کسی می توانند برای توسعه خودشان برنامه ریزی کنند و توسعه گران باید برای تسریع این روند خودشان را در اختیار این مردم قرار دهند نه اینکه ایشان را در اختیار خود بگیرند. طرح های از بالا به پایین سازمان های بین المللی به این دلیل ساده شکست می­ خورند که به محض وارد شدن به یک منطقه و بدون شنیدن نظرات مردم، برایشان راه­ حل تجویز می ­کنند." اگر می خواهید به کسی کمک کنید باید سکوت کنید و بشنوید عنوان این سخنرانی تد است و از  این لینک قابل دسترس است.

  • محمد ملک شاهی

هفته گذشته، نخستین همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی به همت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و در محل برج میلاد برگزار شد. برگزاری پنل های تخصصی پیرامون ابعاد مختلف موضوع مسئولیت اجتماعی، سخنرانی مقامات شهر تهران و تقدیر از تجارب برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی، رئوس برنامه های روز اول این همایش بود. روز دوم این برنامه نیز به برگزاری کارگاه های آموزشی اختصاص داشت.

پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف، در برگزاری این رویداد به عنوان حامی معنوی همکاری داشت. آقای دکتر روح الله حمیدی مطلق، مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده، کارگاهی آموزشی با عنوان کارآفرینی اجتماعی برای حضار برگزار نمودند که این کارگاه از نظر تعداد شرکت کنندگان، بیشترین استقبال را در میان کارگاه های این همایش داشت. آقای هامون طهماسبی نیز یک کارگاه با عنوان گزارش مسئولیت اجتماعی/پایداری-الزامی برای مشارکت بنگاه های اقتصادی در توسعه پایدار برگزار نمودند.

در کنار این کارگاه ها، پژوهشکده با پیشنهاد قرارگرفتن یک محور تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی در محورهای جایزه این همایش، تلاش کرد تا به ترویج این مسئله در میان فعالیت اقتصادی کمک نماید. از میان تجارب ارسال شده، شرکت بهداشتی فیروز و کانون معلولین توانا به طور مشترک به خاطر ایجاد اشتغال مسئولانه برای معلولین و کم توانان مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین شرکت رویال آسایش که به تولید تشک می پردازد، به خاطر ایجاد اشتغال مسئولانه برای معتادین بهبود یافته در مجموعه تولیدی خود، دیگر شرکتی بود که در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت. 

امیدواریم که در سال آینده، این همایش با مشارکت بیشتر نهادهای دولتی و بخش خصوصی و نیز جامعه مدنی به انجام برسد و شاهد بروز و عرضه تجارب گسترده تر و متنوع تری از فعالین اقتصادی در آن باشیم.

photo-2016-05-11-15-04-59.jpg (330×462)

همایش شهرداری

کارگاه کارآفرینی اجتماعی

  • هامون طهماسبی