انتشار کتاب کسب و کار اجتماعی
پیدایش شکلهای جدید سازمانی، از جمله مسائل مهمی است که در حوزه «جامعهشناسی سازمان» مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد و به عقیده بسیاری از محققان، یکی از پیچیدهترین موضوعات در این حوزه میباشد. پیدایش کسب و کارهای اجتماعی در دنیا، هم از این بعد که فرم جدیدی از کسب و کار محسوب میشوند و هم از این جهت که تأثیرات بالقوه اجتماعی زیادی به همراه خود خواهند داشت، بسیار مهم بوده و لذا بررسی و کاوش در این حوزه از مطالعات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد.
گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی در پژوهشکده سیاستگذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف با توجه به اهمیت این موضوع، اقدام به ترجمه کتاب حاضر با عنوان «کسب و کارهای اجتماعی : شیوه جدیدی از کسب و کار در دنیای سرمایه داری که منجر به تأمین نیازهای حیاتی بشر خواهد شد [1]» نموده است. دکتر یونس، بعد از تجربهی ایجاد بانک گرامین، تلاش کرد تا با ایجاد نوع جدیدی از کسب و کارها، تحت عنوان کسب و کارهای اجتماعی، به ارائه خدمات و نیازهای حیاتی مردم در حوزههای مختلفی از بهداشت و درمان تا فناوری ارتباطات و اطلاعات بپردازد. این کتاب دربردارنده تجارب و نظریات آقای دکتر محمد یونس در همین خصوص میباشد که با همکاری کارل وبر به رشته تحریر درآمده است.
کتابهای قبلی دکتر یونس که در کشور ترجمه و منتشر گردیده، مورد استقبال نخبگان و فعالان اجتماعی قرار گرفته است و لذا لازم بود تا این کتاب هم، ترجمه و در اختیار جامعه ایران قرار داده شود.
محمد یونس در این کتاب سعی نموده است تا همراه با بیان تجربیات خود، به نظریه پردازی در خصوص کسب و کارهای اجتماعی بپردازد. بر این اساس، فصول دوم (داستان شکل گیری گرامین- دنون) ، چهارم (ایجاد بیمارستانی برای درمان کودکان فقیر مبتلا به تالاسمی)، ششم (ایجاد بنگاهی برای تأمین آب آشامیدنی سالم) و تا حدی فصل هفتم دربردارنده تجربیات ایجاد کسب و کارهای اجتماعی توسط خود دکتر یونس و داستان فراز و فرودهای آنها است که با قلمی روان و ساده بیان گردیده است. در مابقی فصول کتاب نیز دکتر یونس تلاش نموده است تا از بعد نظری به کسب و کارهای اجتماعی نگریسته و از همین رو به بررسی موضوعاتی همچون نقش دولت در اقتصاد، ساختارهای قانونی و حتی جایگاه «بازار سهام اجتماعی» در شکوفایی این نوع از کسب و کارها پرداخته است.
گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاستگذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف در تلاش است تا با ورود به حوزههای مختلف نهادی و اجتماعی، بستر مناسبی را برای پژوهش و مطالعات علمی در این حوزهها فراهم نموده و به همین جهت از تمامی کسانی که در این حوزهها مشغول به فعالیت هستند درخواست میکند تا با ارائه نقطه نظرات خود در این خصوص، پژوهشکده را در این امر مهم یاری رسانند.
در ترجمه این کتاب تلاش شده است تا در عین حفظ صحت ترجمه، متن کتاب به صورتی روان و ساده ترجمه شود و به همین جهت در صورت لزوم، ساختار متن و ترتیب عبارات تغییر پیدا کرده است، اما مفاهیم اصلی بدون تغییر، منتقل گردیده است.
کلیپ توضیحات این کتاب در آپارات از لینک زیر قابل مشاهده است.
این کتاب توسط نشر رسا به چاپ رسیده است و از طریق درگاه اینترنتی این انتشارات قابل تهیه می باشد.
[1] Building social business : the new kind of capitalism that serves humanity’s most pressing needs
- ۹۴/۱۱/۰۸