گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

دانش بومی و چالش‌های آب در ایران

چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ

هشتمین نشست از سلسله نشست­‌های توسعه محلی در ایران با عنوان نشست دانش بومی و چالش­‌های آب در ایران در سالن خواجه‌نصیرالدین طوسی توسط پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف با هدف بررسی راه­‌حل­‌های خروج از بحرانِ آب در ایران با شرکت و سخنرانی علاقه­‌مندان به این حوزه برگزار گردید. در این نشست که در تاریخ 25 بهمن 1395 برگزار گردید، خانم خدیجه رضوی (موسسه توسعه پایدار سنستا)، آقای محمد درویش (مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست) و خانم فاطمه ظفرنژاد (پژوهشگر آب و توسعه پایدار) به ایراد سخن پرداختند.


در ابتدا خانم خدیجه رضوی، با بیان این مورد که باید از دانش و تجربه نیاکان خود استفاده نمائیم افزودند که دانش بومی ژرف ایران در ارتباط با نظام مدیریت آب در زمان قدیم دو رویکرد داشته است: اولی نظام مدیریت آب که با اصلاحات ارضی به فراموشی سپرده شد و دیگری دانش علم و فناوری چندین هزار ساله کشورِ کهنسال ما در ارتباط با نظام­‌های مدیریت آب. ایشان در انتهای سخنانشان پیشنهاد نمودند که واحدهای درسی دانش بومی برای دانشجویان مرتبط با این رشته­ ها دروس دانشگاهی گنجانده شود.

در ادامه آقای درویش، در خصوص مشارکت­‌های مدنی حوزه آب بیان داشتند که واقعیت­‌ها را بخاطر مصلحت­‌های بخشی ذبح نمودیم و ادامه دادند که اگر به سمت کاهش وابستگی معیشتی به آب و خاک و معرفی کسب‌وکارهای سبز حرکت نمائیم، یک کشور قدرتمند در منطقه خواهیم شد.

خانم ظفرنژاد نیز به عنوان آخرین سخنران بیان داشتند که تمدن مجموعه‌­ای به هم پیچیده از رابطه حکمرانی، ‌باورها،‌ ارزش­‌ها و دانش­‌ها و سامانه­‌های تولید و هنرها و اخلاقیات و آداب و رسوم است که در هماهنگی با ویژگی‌­های بوم­‌شناختی و اکولوژی در یک سرزمین زندگی می­‌کنند. ایشان در آخر برای خروج از بحران آب راهکارهای چهارگانه­‌ای را به‌قرار زیر بیان داشتند:

ü        بازبینی آموزش‌های منابع طبیعی در دانشگاه­ها با برگشتن به آنچه که خود بودیم (‌فرهنگ بومی)

ü        کوچک­سازی دولت و حذف برخی دستگاه‌­های اجرایی (‌تغییر نقش دولت از مجری به پایش­‌گری، ‌تقویت جوامع بومی، ‌تقویت خبرگان جامعه روستایی و تشکیل خبرگان محلی برای حوضه‌های آبریز)

ü        بازبینی قوه مقننه (بسیاری از سدها با فشار نمایندگان ساخته شده­‌اند)‌‌ و ورود خبرگان محلی به مجلس

ü        بازبینی نظام شهری از لحاظ الگوی مصرف و مصرف‌زدگی.

برای مطالعه بیشتر در خصوص این نشست می‌­توانید گزارش خبرنگار روزنامه مردم‌­سالاری را مطالعه نمایید. (بر روی روزنامه مردم‌سالاری و یا اینجا کلیک کنید)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی