گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

مدل اقتصادی سوئیس

يكشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۵۸ ب.ظ

 

یوهان اشنایدرامان، رییس جمهور سوئیس، یکشنبه نهم اسفند به ایراد سخنرانی با موضوع درسهایی از مدل اقتصادی سوئیس، پرداخت. در زیر خلاصه ای از این ارایه که در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، مستند شده است:

رئیس جمهور سوئیس پس از تشریح برخی خصوصیات کشورش (از جمله جممعیت 8 میلیونی و جی دی پی 60 میلیون دلاری و نظام نخست وزیر-رییس جمهوری) اظهار کرد که: «اقتصاد ما بر سه رکن  ساده استوار است:

1- بازار کار لیبرال (liberal job market) که به اقتصاد فرصت نفس کشیدن می­دهد. این رکن به کسب و کارها اجازه میدهد که خود را با محیط درحال تغییر تطبیق دهند.

2- روحیه همکاری و تعاونِ نشاط بخش که بر احترام متقابل و ارتباط، بنا شده است (lively social partnership) .این خصوصیت تضمین میکند که هیچ کسی در گوشه و کنار خیابان نخواهد مرد (کنایه از تامین حداقل نیازهای زندگی).

3- آموزش ابتداییِ فنی یا آکادمیک و تحقیقات روی مرزهای دانش. این توان نوآوری _که مهمترین منبع رقابتی بودن ماست_ را گسترش میدهد. »

وی همچنین نکاتی را درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد فراگیر که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است مطرح نمود. در نهایت هم چندین موافقتنامه همکاری بین دانشگاهی توسط رییس دانشگاه های ایرانی و سوییسی امضا شد. 

لازم به ذکر است که دولت سوئیس سیاستهای رفاهی شدیدی را در ازای دریافت مالیات بالا پیگیری می کند (چندی پیش اخبار مربوط به همه پرسی برای حقوق ماهیانه 2800 دلاری به مردم سوئیس در رسانه ها خبرساز شده بود. این لینک را ببینید).

نظرات (۲)

  • محمد ملک شاهی
  • در توضیح سیستم ریاست جمهوری-نخست وزیری چنین توضیح داد که: اگر از هر فردی در سوئیس بپرسید که رییس جمهور کشورتان کیست؟ ، به احتمال بالایی  ویاسم مرا نمیداند! اما همان فرد احتمالا اسم رییس جمهور فرانسه و آلمان را میداند.
    روش جالبی برای توضیح بود اونهم برای ما که همه سیاستمداریم.
    دوست عزیز

    سوئیس یک کشور فدراتیو هست و رئیس جمهور نداره. 

    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3
    پاسخ:
    بله حق با شماست سیستم حکومت سوئیس پارلمانیه مضافا بر اینکه یه رییس جمهور نمادین هم وجود داره که قدرت خاصی نداره. یه نکته مهم در سیستم پارلمانی اینه که نخست وزیر داره.
    اینجا درباره مزایا و معایب سیستم پارلمانی بیشتر بحث شده:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_system#Advantages_and_disadvantages

    در این دو صفحه هم میتونید ببینید که یوهان اشنایدر امان، رییس جمهور (president) سوئیس معرفی شده:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_system#Advantages_and_disadvantages
    https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Johann_Schneider-Ammann&oldid=699964092
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی