گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در تاریخ 13 و 14 دی ماه 1396، به همت "دانشگاه صنعتی شریف"، "پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف" و "اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری" برگزار گردید.


 مباحث این همایش در دو گروه "سیاست‌گذاری در عمل" و "تئوری و ساختارهای سیاست‌‌گذاری" پیگیری شد که در گروه "سیاست‌گذاری در عمل" به مباحثی نظیر اشتغال‌، انرژی، آب و کشاورزی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، جمعیت و مهاجرت، رفاه و تأمین اجتماعی، بهداشت، صنعت و بازرگانی، علم و فناوری، ارزش و مبانی و اسلامی، نظام پولی و بانکی و توسعه منطقه ای پایدار پرداخته شد و در بخش "تئوری و ساختار سیاست‌گذاری" مباحث نظام اداری، پارلمان و قانون‌گذاری، ساختار تنظیم‌گری و پاسخگویی و شفافیت مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف، نهادهایی همچون دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان همکاران و حامیان ویژه و  بیش از 40 نهاد و سازمان دیگر، نقش به سزایی در برگزاری کنفرانس داشتند.

حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیته تخصصی آموزش عالی و جلسه پویا و چالشی کمیته اشتغال و کارآفرینی که در حدود چهار ساعت بدون وقفه پیگیری شد، مباحث مهم مطرح شده در کمیته پولی و بانکی پیرامون استقلال بانک مرکزی و جلسه کمیته مهاجرت که با دربرداشتن دو موضوع مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و مهاجرت اتباع دیگر کشورها به ایران، توجهات زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کرد، بسیار جالب توجه بود. جلسه چالشی کمیته آب و هم‌چنین جلسه ارائه مقالات کمیته نظریه‌ها و ساختارهای سیاستگذاری، از آن جا که نوید ظهور پژوهشگران جوان در حوزه سیاستگذاری در کشور را می‌داد، از دیگر وقایع مهم کنفرانس به شمار می رفت.

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه نیز پشتیبانی علمی دو کمیته "آب و محیط زیست" و "توسعه منطقه ای پایدار" را بر عهده داشت.
مسئولین  "شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت" در پنل اول کمیته توسعه منطقه ای پایدار به ارائه "الگوی توسعه کارآفرینی اجتماعی رسالت" و بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند. آقای محمدحسین حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با اشاره به اعضاء و بازیگران اصلی شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت، به تبیین وظایف هر یک پرداخت. در ادامه جلسه، نماینده هر یک از سازمان‌های اصلی عضو این شبکه شامل "انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی"، "گروه توسعه کارآفرینی ثمین"، "شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت" و "پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف" به بیان برنامه و فعالیت های خود در راستای تحقق اهداف شبکه پرداختند
.

در پنل دوم کمیته توسعه منطقه ای پایدار  بررسی و ارائه مدل اقتصاد مقاومتی شرکت صنایع مس ایران در دستور کار قرار گرفت. آقای مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران با بیان رویکرد ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی شرکت ملی صنایع مس ایران گفتند: "بیش از یک‌سال‌ونیم است که موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شده و این پرسش پیش آمده که از بستر اقتصاد مقاومتی در استان کرمان چه کارهایی می‌توان انجام داد تا در محروم‌ترین بخش‌های استان رشد و توسعه اتفاق بیفتد. ایشان افزودند که شرکت مس در همین راستا وارد عمل شد".
ایشان در ادامه صحبت‌هایشان بیان کردند که "شاید برای برخی سوال باشد که چرا شرکت مس به این موضوعات وارد شده است؛ پاسخ این است که ما متولی تولید مس در شرکت هستیم و خدا را شاکریم که 20 هزار نفری که در جای‌جای کشور در این شرکت کار می‌کنند، از رفاه نسبی برخوردارند؛ اما در کنار مجموعه‌های مس، روستاها و شهرستان‌هایی وجود دارند که از امکانات خوبی برخوردار نیستند. آیا چنین شرایطی ما را به توسعه متوازن و متعادل می‌رساند؟ آیا پس از اتمام معادن مس، مردمی که در این مناطق حضور دارند قادرند بدون مس به معیشت خود ادامه دهند؟"
gpp1

در بخش پایانی روز دوم، اختتامیه کنفرانس برگزار گردید. در این جلسه دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سرگئی وینوگرادف استاد دانشگاه داندی اسکاتلند، دکتر اشتریان دبیر علمی، دکتر علی ملکی دبیر اجرایی و دکتر امامیان دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداختند. دکتر علی ملکی در این جلسه موضوع محوری کنفرانس سال آتی را "سیاستگذاری باز" عنوان نمود و بیان داشت که سیاستگذاری باز، رویکردی نظام‌مند، علمی و روش‌شناختی است که کنفرانس سال آینده تلاش خواهد کرد تا به واکاوری تجربه و دانش ملی و بین‌المللی در این زمینه بپردازد.

در پایان مراسم نیز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حامیان کنفرانس، دبیران کمیته‌های علمی-تخصصی و هم‌چنین تیم اجرایی، با اهدای لوح یادبود، تقدیر به عمل آمد.


  • علی سعیدانژاد

نظرات (۱)

  • سعید فرزانه
  • سلام
    کتاب pdf مقالات همایش رو چجوری میشه گیر آورد؟
    پاسخ:
    با سلام در این مورد می توانید به وب سایت کنفرانس به نشانی http://gppconference.ir/fa/ مراجعه نمایید و در صورت نیاز به توضیحات تکمیلی با دبیرخانه کنفرانس تماس بگیرید.
    فایل مجموعه مقالات شفاهی و پوستری کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که در دی ماه گذشته برگزار گردید از لینک ذیل قابل دسترسی است:
    http://gppconference.ir/fa/?id=107&p=12
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی