گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

نشست دوم فعالین توسعه محلی

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۹ ق.ظ

سه شنبه 15 دی ماه، پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف میزبان دومین نشست از سلسله نشست های همیاران توسعه محلی بود. این نشست ها که به ابتکار پژوهشکده، انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی و تعدادی از فعالین توسعه محلی در کشور در 23 آبان ماه پا گرفت، قرار است ان شا الله به ارتقای دانش توسعه محلی در میان فعالین این حوزه کمک کند و در عین حال بستری باشد برای همکاری و  همراهی این افراد و تشکل ها و هم افزایی شان جهت اثرگذاری بر جریان توسعه محلی در کشور.

در بخش اول برنامه، آقای هادی فلاحی، مدیر موسسه ثمرات ارزش آفرینان ارائه ای جامع راجع به الگوی تکامل یافته خودشان جهت کمک به توسعه محلی داشتند. حاضرین نیز در چارچوب برنامه زمانی موجود ، نظرات خود شامل پیشنهادات و نقدها را طرح کردند و ایشان نیز پاسخگوی سوالات بودند. هدف از این سبک ارائه، در کنار کمک به موسسه ارائه دهنده جهت دریافت نظرات و اصلاحات و ایده های جدید از حضار، ارائه درس آموخته برای باقی الگوها نیز به سبب به اشتراک گذاری تجارب موفقیت و شکست است. 

قسمت دوم برنامه به بحث و هم اندیشی راجع به چگونگی ادامه مسیر اختصاص داشت که در این زمینه حضار دغدغه ها و ایده های خود را با جمع به اشتراک گذاشتند و مقرر شد در جلسه بعدی به شکل مفصل تری به آنها پرداخته شود. زمان نشست بعدی نیز حدودا یک ماه دیگر تعیین شد که برنامه زمانی آن توسط پژوهشکده به  زودی اعلام خواهد شد.


نشست دوم فعالین توسعه محلی

در این جلسه همچنین شاهد یک اتفاق خیلی خوب و برنامه ریزی نشده بودیم و آن حضور آقای دکتر شوان صدرقاضی، استاد دانشگاه UNU-Merit سازمان ملل و از پژوهشگران مطرح بین المللی در حوزه توسعه محلی،  و توسعه کسب و کارهای فراگیر(مختص اقشار آسیب پذیر) بود. ایشان که تجربه سالها تحصیل در این حوزه و نیز فعالیت در امر توسعه محلی در کشورهای شرق آسیا را دارند، نقطه نظرات خود را راجع به مباحث طرح شده در میان گذاشتند و پاسخگوی سوالات حضار نیز بودند. آقای صدر قاضی در این جلسه مجددا بر این موضوع تاکید کردند که تجارب توسعه محلی در ایران، قابلیت تبدیل شدن به case های بین المللی را دارد و اینکه در کتابها و جزوات موسسات بین المللی خبری از تجارب ایرانی نیست، علت اش ضعف یا رده پایین بودن آنها نمی باشد. 

گفتنی است در همین زمینه گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، برنامه هایی برای مستند کردن و بین المللی کردن تجارب بومی کشور در حوزه های مرتبط با کارآفرینی اجتماعی و توسعه بومی دارد. این اتفاق، یک فایده برای فعالین درون کشور نیز دارد و آن اینکه لزوما به دنبال پیروی و کپی کردن مدل های خارجی نباشند و باور کنند که بسیاری از تجارب شکل گرفته در ایران به ویژه به سبب انطباق با شرایط فرهنگی درون کشور، قابل اتکا هستند.

واقعیت این است که کار زیادی برای تقویت نقاط حاشیه ای، ضعیف شده یا در معرض آسیب در جای جای کشورمان وجود دارد و زمان اندکی نیز برای اثرگذاری در این حوزه باقیست. و همه اینها می گوید که  برای تحقق آرمان شهری که فعالین توسعه محلی به دنبال آن هستند، به ظرفیت و همراهی جنبشی فراگیر و بسیار بزرگ برای کمک نیاز است. امید ما این است که این نشست ها کمک کند که ضمن کمک به ظهور و تقویت این جنبش سراسری و مردمی، مسیرهای درست و بهتر برای نیل به مقصود نیز برای همه دغدغه مندان ایران زمین روشن شود.

اینکه خروجی این نشست ها، چطور ضمن جلب همراهی حداکثری فعالین حاضر در این گروه، بتواند توسعه محلی پایدار در ایران  را بهتر یاری کند، سوالی است که حتما در جلسه ( و جلسات ) بعدی، به آن به طور ویژه پرداخته خواهد شد.



  • هامون طهماسبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی