گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

یک نمونه کارآفرینی اجتماعی

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


در یکی از سخنرانی های سال 2009 تِد (TED) ایده ای مطرح شد که یک نوآوری اجتماعی محسوب می شود. نام محصول، محافظ زندگی (Life Saver) است. مایکل ریچارد (Michael Pritchard)، سخنران این برنامه که مبدع این سیستم است در مورد انگیزه اصلی و برخی جزئیات فنی اختراع خود صحبت می‌کند. او بیان می‌کند که سونامی سال 2004 در آسیا، موجب شد مردم آسیب دیده، چند هفته به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشند. پس از چند ماه که طوفان کاترینا، آمریکا را در نوردید برای او جالب بود که مردم آسیب‌دیده، حتی در یک کشور توسعه یافته برای چند روز به آب آشامیدنی سالم، دسترسی نداشتند. این موضوع بعلاوه بیماری‌های ناشی از عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و مرگ بیش از 2 میلیون کودک در سال به علت مصرف آب ناسالم، انگیزه‌های اصلی او برای این اقدام نوآورانه اجتماعی بوده است. او مدعی است که بطری‌های تولید شده توسط او تمامی ویروس‌ها و باکتری‌ها را فیلتر می‌کند؛ مهم نیست که آب ورودی به این دستگاه چقدر آلوده باشد، آب خروجی از آن کاملا بهداشتی است.

 این نوآوری در راستای بر طرف کردن یکی از مشکلات اساسی دنیا به ویژه در کشورهای فقیر، را می‌توان مصداق یک نوآوری اجتماعی دانست. فیلم تِد این سخنرانی به همراه زیرنویس فارسی در این لینک قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است که ابتدا این مطلب را تحت عنوان " یک نمونه نوآوری اجتماعی " منتشر شده بود که با تذکر دقیق یکی از دوستان، در مورد تعریف نوآوری اجتماعی، تحقیقات بیشتری انجام شد. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که طبق برخی از تعاریف، این اقدام نوآورانه که در راستای برطرف کردن مشکلات اجتماعی انجام شده است گرچه کارآفرینی اجتماعی محسوب می شود، نمی توان آن را نوآوری اجتماعی به حساب آورد.

البته لازم به ذکر است که ادبیات نوآوری اجتماعی، گسترده است و طبق برخی از تعاریف می توان این اقدام را نوآوری اجتماعی به حساب آورد.

در مطالب آینده به ذکر تعاریف مختلف نوآوری اجتماعی پرداخته خواهد شد.


  • رضا طبیب زاده

نظرات (۱)

خیلی ممنون از این مطلب مفید.
فقط یک سوال برای من به وجود اومده...اینکه آیا نوآوری های تکنولوژیک(که هدف اجتماعی داشته باشند) هم نوآوری اجتماعی محسوب می شند یا تاکید بر اینه که خود نوآوری در فضای غیرتکنولوژیک و مهندسی رخ بده و در واقع فقط هدف اجتماعی نباشه و ماهیتا نیز اجتماعی باشه؟
پاسخ:
با سلام 
ممنون از لطف شما

از تذکر به جای شما و اینکه مطالب را دنبال می کنید بسیار سپاسگزاریم. عنوان مطلب عوض شد و توضیحاتی در پایان اضافه شد.
                               
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی