گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

سومین جلسه شورای همیاران توسعه محلی به موضوع احیای دریاچه ارومیه و پیدا کردن مدلی بهینه برای همکاری گروه­های توسعه­ محلی با هدف رفع این معضل اختصاص داشت. این جلسه 20م بهمن ماه 1394 در محل پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف برگزار شد. نکته ­ای که در جمع بر سر آن اجماع وحود داشت این بود که: « اثربخشی بسیاری از پروژه های عمرانی زیر سوال است و به باور بسیاری، ساختار ستاد از مدل شبه عمرانی بایستی به مدل رگولاتوری و سیاست گذاری تبدیل شود» و در ادامه جلسه افراد حاضر که لیست آنها در زیر آمده سعی کردند تا راهکارهای ورود گروه های توسعه محلی به این موضوع و تغییر نگرش، از رویکرد عمرانی به رویکرد اجتماع محور در ستاد  را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 

شرکت کنندگان در نشست

نماینده

نام تشکل یا موسسه

 

سعید نتاج

موسسه اندیشه و پژوهش طرح هزاره پاسارگاد

1                    

 

علیرضا رضاپور

باشگاه کشاورزان جوان

2                    

 

سید ابوالفضل میرقاسمی

تکرا (توسعه کارآفرینی روستایی ایران)

3                    

 

هادی فلاحی

موسسه ثمرات ارزش آفرینان (اشتغال زایی اردوهای جهادی)

4                    

 

روح الله حمیدی مطلق، علی ملکی

پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف

5                    

 

احمدرضا گلستانی

انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی

6                    

 

احمد طاهری

تشکل توسعه پایدار دشت گرمسار

7                    

 

فاطمه باباخانی

موسسه طنین طبیعت تیرگان

8                    

 

مجتهدی

انجمن دامون

9                    

 

 


در ابتدای جلسه آقای حمیدی مطلق از پژوهشکده سیاست گذاری توضحاتی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و تلاشهایی که این ستاد تا کنون انجام داده، ارایه کردند. و افزودند: «ستاد احیا باید به یک کارگروه نهادی تبدیل شود تا وارد حوزه های معیشت، کشاورزی و محیط زیست شود. در حال حاضر ستاد احیا قصد دارد وارد بحث های مرتبط با کشت جایگزین، تجمیع اراضی کشاورزی، متد های جدید برای کاهش مصرف آب، معیشت های مکمل، تامین زنجیره ارزش محصولاتی با مصرف آب کمتر بشود . ستاد احیا می تواند از ظرفیت گروه های توسعه محلی برای این اهدافش استفاده کند چراکه پیچیدگی های اجتماعی مداخلات توسعه ای در جامعه محلی بسیار زیاد است.»

آقای غلامی نتاج از طرح هزاره پاسارگاد : برای انجام پروژه های عمرانی لازم است قبل، حین و بعد از پروژه با مردم تعامل مناسب برقرار شود. قبل از پروژه برای دریافت دغدغه ها و نظرات مردم، حین پروژه برای مشارکت مردم در اجرای پروژه و پس از پروژه برای بررسی اثرات خارجی اجرای طرح. اگر قرار است سمن ها با ستاد احیا وارد تعامل شوند لازم است ساز و کار های این تعامل ایجاد شود.

آقای علی ملکی از پژوهشکده سیاست گذاری: ستاد راهی جز فعالیت های اجتماعی نخواهد داشت. ستاد گردش مالی بالا و 3000 پروژه در حال اجرا دارد. اگر ساختار ستادی با این ابعاد به درستی طراحی نشود، به هیچ دستاوردی نمی توان رسید. باید توازنی بین راهکار های پایین به بالا و بالا به پایین وجود داشته باشد. هیچ کدام به تنهایی جواب‌گو نیستند. زیرا صورت مساله دائما در حال تغییر و تحول است و ظرفیت های لازم برای برای اعمال تغییرات باید ایجاد شود.

 حلاصه نظرات سایر حضار در عکس زیر آمده است:

نظرات حضار درباره کم و کیف استفاده از ظرفیت گروه های توسعه محلی در مسائلی نظیر دریاچه ارومیه

در پایان جلسه نیز ، هریک از حضار، به طور خلاصه پیشنهادات خود برای جلسه بعد ارائه نمود.

آقای نتاج از طرح هزاره پاسارگاد: پیشنهاد میکنم آیین نامه دبیر خانه ای که به آن اشاره کردم در جلسه آینده تدوین شود.

آقای میرقاسمی از تکرا: پیشنهاد میکنم پیرامون موضوعاتی که می تواند دانش ما را در حوزه توسعه محلی افزایش دهد کار کنیم و همچنین درباره چالش هایی مانند حقوق معنوی سمن ها گفت‌و‌گو کنیم.

دکتر حمیدی از پژوهشکده سیاست گذاری: به نظر می رسد کمکی که ما می توانیم به این جمع بکنیم همان مستند سازی و ایجاد هویت جمعی است. همچنین پیشنهاد می دهم مانند تجربه آقای فلاحی، سایر گروه ها نیز فعالیت هایشان را ارائه دهند. امروز آقای مجتهدی هم ابراز علاقه کردند. می توانیم درباره موضوعات تخصصی مانند تامین مالی خرد و مشارکت مردم نیز گفت‌و‌‌گو کنیم.

آقای هادی فلاحی از موسسه ثمرات ارزش آفرینان: من هم مایلم با تجربیات سایر دوستان بیشتر آشنا شوم تا بعدا بتوانیم همکاری بهتری داشته باشیم. ارائه کردن پروژه های ملی مانند فعالیت های بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز خالی از لطف نیست. با توجه به ارتباطاتی که وجود دارد هم می توان کارگاه های آموزشی مرتبط برگزار کرد.

خانم باباخانی از طنین طبیعت تیرگان: پیشنهاد می دهم در جلسه بعد، از آن جایی که با روستاییان طرف هستیم و کشاورزی نیز شغل اصلی آنان است، باشگاه کشاورزان جوان به معرفی خود بپردازد. بحث پایداری پروژه های دوستان نیز برای من بسیار مهم است.

آقای طاهری از تشکل توسعه پایدار دشت گرمسار: می توان یک بخش از جلسه را به ساختار سازی این جمع اختصاص داد و هدف گروه را مشخص کرد. در یک بخش هم دستاورد ها و فعالیت هایمان را معرفی کنیم.

آقای نتاج از طرح هزاره پاسارگاد: اگر قرار است جلسه به دو بخش تقسیم شود، بخش اول را به گفت‌و‌گو درباره هویت و هدف این جمع اختصاص دهیم تا با کمبود وقت مواجه نشویم.

 

پیشنهادات حضار برای چگونگی ادامه مسیر همیاران توسعه محلی

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی