گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

زیر مجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف

گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی

پژوهشگران عضو گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، اینجا از فکرها و دل نوشته هایشان راجع به فعالیت ها و هدف های گروه می گویند. مطالب منعکس شده در این وبلاگ، به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه رسمی گروه نیست و بیان کننده نظرات شخصی نویسندگان است.
برای ارتباط با ما به این آدرس ایمیل بزنید:
socialristip@gmail.com

کانال تلگرام کسب و کار اجتماعی

سامانه آموزشی سرو

خبرنامه کارآفرینی اجتماعی حرکت

خبرنامه حرکت یک

شماره های پیشین

به فهرست دریافت کنندگان خبرنامه کارآفرینی اجتماعی «حرکت» بپیوندید.

عضویت در خبرنامه

اقدامات و برنامه‌های آتی در گلباف

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ب.ظ

پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف به عنوان یکی از اعضای شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت، در پروژه گلباف دو دسته فعالیت عمده در منطقه انجام می‌دهد؛ نخست راهبری «پویش گلباف من» و رویدادهای اجتماعی - فرهنگی که ذیل این پویش تعریف می­‌شود و دوم راهبری پروژه مطالعاتی «شناخت مشارکتی منطقه».

پروژه شناخت قرار است به ما کمک کند که مسایل الویت­‌دار توسعه پایدار منطقه را شناسایی کنیم؛ مشارکت ذینفعان جلب شود و یک مطالعه جامع که به آنها کمک می‌کند انجام شود؛ کاری کاملا علمی و دانشگاهی که  از مشارکت ذینفعان و جوانان محلی نیز در آن بهره می‌­بریم. از طرفی در برنامه­‌های ذیل پویش، رویدادهای اجتماعی را طراحی و با کمک جامعه محلی در منطقه اجرا می­‌کنیم. البته به مرور زمان نقش فعالین محلی در طراحی‌ها نیز پررنگ‌تر از گذشته می‌شود. برای این اقدامات، اهداف متفاوتی می‌­توان متصور بود؛ مانند جلب مشارکت جامعه محلی به ویژه جوانان؛ تغییر نگرش در راستای اهدافی که برای موفقیت در توسعه پایدار منطقه  تعریف شده و مهمتر از همه، در  مجموع اقدامات به ویژه پویش این هدف را دنبال می­‌کنیم که به توسعه سرمایه انسانی در منطقه کمک کنیم (شاید این مهمترین ماموریتی است که در پژوهشکده دنبال می‌­کنیم و برنامه‌های متنوعی برای آن تعریف کردیم).

در پویش گلباف من بدنبال موج­‌سازی و جریان­‌سازی برای بسیج جامعه محلی و جلب مشارکت عامه مردم به منظور درگیر شدن در برنامه‌­های توسعه پایدار منطقه نیز هستیم .یکی از کارکردهای پویش، آموزش و توانمندسازی فعالان و جوانان منطقه است؛ چه از طریق مشارکت در اجرای برنامه‌های پویش و چه از طریق شرکت در دوره‌­های آموزشی. علاوه بر این، فعالیت­‌های خوبی در حوزه آموزش و پرورش  تعریف شده  و جمعی از معلمان و فعالان فرهنگی در این فعالیت­‌ها مشارکت دارند؛ ما به بحث توانمندسازی یا بهتر بگوییم، «توان‌افزایی»، نگاه ویژه‌ای داریم چون از نظر ما آنچه که برای آینده منطقه پایدار می­‌ماند، فعالیت‌­هایی است که منجر به توسعه سرمایه انسانی می­‌شود. به هر حال باید بپذیریم که ما مدت زمان محدودی در منطقه حضور داریم و یک روزی بالاخره باید خارج شویم مهمترین عاملی که می‌­تواند تضمین­‌کننده حرکت گلباف در مسیر تعالی و پیشرفت باشد ، وجود جمعی از فعالان توانمند است  که خودشان را باور دارند و می‌­دانند که چطور باید مسایل را شناسایی و با کمک یکدیگر، حل کنند.

بنا داریم همین مسیری را که در پیش گرفتیم، ادامه دهیم؛ تمرکز بیشتر بر بحث توسعه سرمایه انسانی در منطقه و کمک به ارتقای  نگرشی، دانشی و مهارتی فعالان منطقه و نیز نسل‌های آینده.

در ادامه فعالیت در گلباف، تمرکز  بر بحث توسعه سرمایه انسانی خیلی بیشتر خواهد شد و این مهمترین ماموریتی است که در ادامه برای خود تعریف کردیم. تکمیل برنامه شناخت مشارکتی و برگزاری یک سری نشست­‌های مرتبط در این حوزه هم از اقداماتی هست که در برنامه‌های آتی داریم. طراحی و اجرای رویدادهای اجتماعی ادامه پیدا خواهد کرد. هر چقدر جلوتر برویم نقش جامعه محلی بیشتر و بیشتر می‌­شود؛ خود  آنان الان  رویداد تعریف می­‌کنند. در آذرماه، جشنواره‌ای دو روزه برای کودکان با عنوان "صد دانه بازی، صد دانه شادی" طراحی و اجرا شد که پیشنهاد جشنواره، انتخاب نام، طراحی بازی‌­ها و اجرای این برنامه، همه از طرف جامعه محلی صورت گرفت و ما تسهیلگر بودیم. این اتفاق در تاریخ اتفاقات اجتماعی چند دهه اخیر منطقه به نظر ما بی‌نظیر است و نوید بخش روزهای خوب.

در ادامه نیز قرار است که در تابستان سال 97 با محوریت اجرایی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گلباف، حمایت اداره آموزش و پرورش منطقه و همینطور همراهی خانه توسعه گلباف و پشتیبانی علمی ما، یک جشنواره پژوهشی مخصوص دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول منطقه  برگزار شود. این جشنواره قرار است در موضوعاتی مرتبط با مسائل گلباف برگزار شود که در نوع خود کم‌نظیر خواهد بود و هدف از برگزاری آن تقویت پژوهش - محوری در آموزش و پرورش، تقویت تفکر پژوهشی و مهارت حل مسئله در میان معلم‌ها و دانش‌آموزان و ارتقای اعتماد بنفس و مهارت کار گروهی در دانش‌آموزان است.

همچنین در آینده برنامه‌ها برای معلم‌ها که متولیان تربیت و توسعه نسل‌های آینده منطقه هستند، ادامه خواهد یافت؛ برای بسیج جوانان منطقه و تسهیل فعالیت آنها برنامه‌هایی تعریف شده است و کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های تسهیل‌گری، جلب مشارکت و همراه کردن ذینفعان و اصول کار اجتماعی با هدف توان‌افزایی فعالین منطقه که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، تدارک دیده شده است و برنامه‌های دیگری که در مطالب آینده به اطلاع مخاطبان رسانده خواهد شد.


برگرفته از مصاحبه آقای دکتر طهماسبی با نشریه اقتصاد ماندگار

  • رضا طبیب زاده

توسعه پایدار گلباف

گلباف من

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی